Sekadar gambar hiasan
Seringkali kita berbicara berkaitan KEASLIAN sesuatu ILMU yang diperturunkan oleh Guru-guru Gayong yang menggalas tanggungjawab menyampaikan amanat oleh Allahyarham Mahaguru. Susulan dari isu ini, maka timbullah persoalan yang memerlukan jawapan dari kita semua yang bergelar Gurulatih Silat Seni Gayong.
"DI MANAKAH LETAK DUDUK KEASLIAN PELAJARAN SILAT SENI GAYONG?"
Adakah pada SENAMAN nya?
Adakah pada TAPAK dan GERAK LANGKAH nya?
Adakah pada Gaya Menanti nya?
Adakah pada TAPAK dan GERAK LANGKAH nya?
Adakah pada Gaya Menanti nya?
Adakah pada GERAKAN nya?
Adakah pada ELAKAN nya?
Adakah pada BUAH KUNCIAN nya?
Adakah pada BUAH PUKULAN atau KOMBAT nya?
Adakah pada BUAH HIDUP/GULUNG/PENTAS nya?
Adakah pada SENI SENJATA nya yang merangkumi 21 senjata di Alam Melayu/Nusantara?
Adakah pada SENI-SENI TEMPUR GAYONG yang merangkumi Yoi, Rajawali, Serangan Harimau, Seligi, Siku, Kaki, Selayang Pandang dll ?
Adakah pada SENI nya?
Adakah pada MAKSUD GAYONG nya?
Adakah pada NALURI TEMPUR atau SEMANGAT MEMBUNUH nya?
Adakah pada ANGKA 7,14,21,36,49,349 dan 360 nya?
Adakah pada SENI nya?
Adakah pada MAKSUD GAYONG nya?
Adakah pada NALURI TEMPUR atau SEMANGAT MEMBUNUH nya?
Adakah pada ANGKA 7,14,21,36,49,349 dan 360 nya?
Adakah pada BACAAN MANTERA, PERNAFASAN atau AMALAN KEBATINAN nya?
Adakah Keaslian itu merujuk kepada pelajaran yang diperturunkan oleh ADMAR sahaja atau juga pecahan pelajaran yang terbit daripada gubahan oleh Guru-guru Kanan ADMAR.
Bagaimana untuk mengesahkan pelajaran tersebut adalah asli ataupun tidak?
Adakah keasliannya terletak kepada KONSEP ILMU ataupun SISTEM nya? Jika benar, maka buah baru dibolehkan digubah oleh mana-mana Gurulatih sejak dahulu, kini dan masa depan.
Kebanyakan buah-buah sulit Gayong juga ada pada Martial arts luar negara manakala asas gerakan, elakan, nuah kuncian, kombat juga ada kesamaan. Kadang2 istilah yang digunakan sahaja yg lain tetapi gerak dan konsepnya sama sahaja. Oleh yang demikian, boleh kah kita mengatakan semua ini adalah ASLI dari Gayong atau asimilasi daripada Martial Arts lain ataupun sememangnya gerak fitrah yang mampu digubah oleh mana2 bangsa di dunia ini?
Jika kita masih menganggap segala pelajaran berbentuk buah-buah yang perlu dihafal ini sebagai asli dan tidak boleh diubah maka Silat Seni Gayong merupakan silat yang hanya bersifat statik. Sedangkan pakaian seorang pendekar adalah ilmunya yang bersifat dinamik dan berubah2 mengikut faktor keadaan dan persekitarannya.
Jika kita masih menganggap segala pelajaran berbentuk buah-buah yang perlu dihafal ini sebagai asli dan tidak boleh diubah maka Silat Seni Gayong merupakan silat yang hanya bersifat statik. Sedangkan pakaian seorang pendekar adalah ilmunya yang bersifat dinamik dan berubah2 mengikut faktor keadaan dan persekitarannya.
Ini antara secebis daripada sejumlah persoalan yang timbul tentang di mana letaknya KEASLIAN GAYONG. Berdasarkan persoalan-persoalan di atas, marilah sama-sama kita merungkai dan mencari JAWAPANnya.
Wallahua'lam.