Gambar Hiasan
Peringkat kedua ialah kebatinan berlatarkan pengaruh kepercayaan Hindu Buddhisme. Pada peringkat ini amalan animisme masih kekal diamalkan di samping mempercayai kuasa dewa dewi, keramat, bertapa, puasa, bersemadi, yoga, mandi keramat, nujum, kesaktian dan jampi mantera serta percaya pada tuah dan sial, memakai tangkal azimat dari besi, batu, kayu, tulang dan kulit binatang.
Wali Songo
Peringkat ketiga ialah pengaruh Islam. Oleh sebab Islam baru berkembang dalam masa yang singkat sebelum kerajaan-kerajaan Melayu diperintah oleh penjajah barat yang memandang Islam sebagai musuh, maka kerohanian Islam tidak dapat berkembang dengan sempurna dalam kerohanian persilatan Melayu. Pada peringkat ini kerohanian Islam dalam persilatan Melayu masih bercampur baur dengan pengaruh kepercayaan animisme dan Hindu Buddhisme. Pengamal silat percaya kepada kuasa Allah yang esa, tetapi masih dipengauruhi oleh kebatinan lalui dengan mewujudkan sandaran seperti malikat, sahabat, saka, jin, wali, keramat, roh panglima dan semangat binatang seperti harimau, helang, monyet dan sebagainya.yang dapat membantu ketika terdesak. Mengadakan semah gelanggang, mandi minyak, mewujudkan mantera jampi dengan kalimah untuk ilmu pendinding, kebal, penunduk, penderas, pengasih, pengunci, pelimun, petunang, pembisa dan pelali. Bermakna kerohanian Islam belum dapat
menyumbang kepada ilmu kepahlawanan Melayu sebagaimana yang diamalkan oleh para sahabat dan penglima Islam zaman Rasulullah SAW.
Peringkat ke empat ialah pengaruh sekularisme yang menjadikan agama sebagai urusan peribadi dan budaya yang tiada berhubungan urusan keduniaan. Silat mula dipengaruhi pelbagai falsafah dan pemikiran yang bergantung kepada usaha manusia semula jadinya memberi bekas. Manusia mempunyai kekuatan mutlak melalui keupayaan fizikal, mental dan spiritual. Diperkukuhkan dengan latihan minda dan jiwa melalui amalan yoga, pernafasan, tenaga dalam, aura, syihir dan sebagainya yang bersumber daripada amalan pelbagai agama, ajaran dan kerpecayaan. Pengamal spiritual dapat memperlihatkan keupayaan amalan dengan memecah genting batu, mematakan besi baja, ketulan ais, menjilat besi panas, membakar tubuh, mandi asid, makan kaca, ditusuk dengan besi, tahan godam dengan kayu, rotan, buluh, besi dan lain-lain. Beberapa perguruan silat telah kembali melihat amalan-amalan dari kebatinan lalu untuk menyaingi persembahan yang dilakukan oleh pengamal spiritual.
Berbalik kepada persoalan sumbangan kerohanian Islam ke dalam ilmu persilatan Melayu ternyata masih belum pernah diusahakan dengan sempurna. Hanya beberapa orang ulamak Melayu yang mengajar silat sedar iaitu setelah pengamal silat meninggalkan amalan kebatinan Melayu tradisi dan pengaruh Hindu Buddhisme, berlakulah kekosongan pada ruang kerohanian dalam ilmu kepahlawanan Melayu. Tanpa pengisian adalah besar kemungkinan kekosongan tersebut akan diisi kembali oleh kebatinan lalu atau pengaruh amalan semasa yang bukan Islam. Mereka segera memperturunkan rahsia ilmu kerohanian Islam di samping mengekalkan amalan budaya Melayu yang tidak berxanggah dengan syarak. Pendidikan ilmu kerohanian Islam dimulakan dengan memperkenalkan ketokohan pahlawan Islam seperti Sayidina Omar al Katab, Sayidina Ali Abi Talib, Sayidina Hamzah, Khalid ibn Walid, Tariq bin Ziad, terutama ketokohan Nabi Muhammad saw. Pesilat dapat melihat Islam sebagai kerohanian dan ilmu yang dapat membentuk kekuatan rohani dan jasmani. Pesilat diperkukuhkan amalan syariat Islam meliputi hal yang bersangkutan dengan ibadah, aqidah dan pembinaan akhlak. Maka ilmu tasawuf berjaya memupuk kesuciaan hati melalui riadah kerohanian Islam yang bersumberkan beberapa aliran tarikat dari aliran sunnah wal jemaah muzahab Imam Syafie seperti tarikat Ahmdiah, Muhamadiah, Naqsabandiah, Qadariah dan yang lain-lain Ulamak Melayu memperturunkan beberapa bentuk aurad dan wirid yang diserta dengan syarat dan kaifiat sesuai dengan keperluan pengisi kerohanian silat. Tujuannya untuk membuka hijab pesilat agar dapat melihat kebesaran Allah dengan biji matanya sendiri. Usaha para ulamak tersebut berjaya mengisi kekosongan amalan kebatinan dalam ilmu persilatan Melayu dengan kerohanian Islam yang suci dan bersih.
Kesimpulannya, Malaysia boleh berbangga kerana diwariskan Silat Melayu yang lengkap pada zahir dan batinnya yang memudahkan mereka membentuk silat sebagai satu nama dan satu ilmu bela diri yang sempurna. Barang kali sesuai ungkapan di atas dilengkapkan iaitu `pandang satu pada yang banyak dan pandang banyak pada yang satu’. Setiap yang baharu ada mulanya, demikian juga dengan silat yang ada mula atau sebenih lalu berkembang kepada beberapa rumpun. Maka tidak mustahil ilmu silat yang telah berkembang disusun kembali menjadi satu ilmu. Usaha tersebut memerlukan pengorbanan bersama ke arah memartabatkan Silat sebagai Seni Bela Diri Rasmi yang tersenarai dalam Akta Warisan Negara dan sumbangan bangsa Malaysia kapada tamadun manusia. Sekian.
(dipetik daripada artikel yang ditulis oleh Pendita Allahyarham Tn Hj Anuar Wahab)
Wassalam.
No comments:
Post a Comment