Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Wednesday, January 23, 2019

GELOMBANG OTAK

Salamun Alaik,
Amalan Kerohanian, Tenaga Kebatinan dan Olahan Tenaga Dalam merupakan sebahagian daripada Ilmu Persilatan. Ianya jarang didedahkan kepada umum kerana Keilmuan ini termasuk dalam Pelajaran SULIT. Ia juga sebagai pelengkap kepada Ilmu Persilatan Fizikal yang sering dipertontonkan buat umum.

Dalam Keilmuan Gayong, terdapat pelbagai AMALAN DAN RIADAH ini seperti Wirid, Zikir, Isim, Doa, Nafas Gayong, Jabat, Jurus, Bertapa, Memutih dll. Dengan mengamalkan setiap Amalan dan Riadah ini, pastinya ada kesan langsung dan tidak langsung terhadap Minda dan Tubuh kita. Salah satunya adalah berkaitan dengan FREKUENSI TUBUH & GELOMBANG OTAK.

Seperti yang kita maklum, tubuh manusia terdiri dari bio-elektrik manakala otak sentiasa berubah-ubah gelombangnya samaada dalam frekuensi Beta, Alpha, Delta, Theta, Gamma, Lambda dan juga Epsilon. Yang asasnya adalah 3 yang biasa iaitu Beta (sedang bekerja), Alpha  (rehat,tenang,solat) dan Delta (tidur nyenyak). Setiap bentuk gelombang ini memberi kesan kepada keupayaan dan kemampuan diri. Malah jika tidak pandai mengurus diri, mungkin boleh mengganggu frekuensi dan aktiviti otak seterusnya mengakibatkan masalah neuron yang mudah memberi kesan negatif kepada otak.

Seorang pengamal Silat biasanya akan didedahkan dengan beberapa amalan yang memungkinkan mereka mengolah frekuensi tubuh dan juga gelombang otak. Mampu menguasai Minda Bawah Sedar sewaktu gelombang otak Theta dan seterusnya memberi saranan-saranan magis yang memberi kesan langsung untuk otak menjalankan tugasnya mempengaruhi keseluruhan fungsi tubuh. Namun begitu, untuk mencapainya bukan sesuatu yang mudah. Perlu ada kaedah khusus dengan syarat-syarat yang agak sukar. Tetapi ianya tidak mustahil dan telah ramai sebenarnya yang mampu mencapai gelombang otak ini setelah berusaha secara gigih tanpa putus asa. Frekuensi 7.83 hz berupaya menjadikan manusia itu seperti seorang supernatural dengan keupayaan yang luar biasa.

Begitulah ulasannya kenapa perlu kepada amalan-amalan khusus tertentu dalam Silat seperti Berpuasa Memutih, Bertapa (elak dari berbicara dan berhubung dgn org lain disamping beramal dgn wirid-wirid tertentu), Olah tenaga dalam menerusi riadah jabat dan nafas, pembacaan mentera-mentera tertentu dengan teknik sebutan khusus (bergetar di dada), dan banyak lagi yang rasanya kurang sesuai dibicarakan secara terbuka. Walau apa pun yang diamalkan ini sebenarnya ada kelebihan-kelebihan tersendiri yang mampu dirungkaikan misterinya secara saintifik. Dan ianya sama sekali tiada kaitan pun dengan unsur-unsur syirik,karut,khurafat dan juga melibatkan jin setan!

Semoga ulasan kali ini memberi pencerahan berkaitan frekuensi tubuh dan gelombang otak serta kaedah untuk mencapainya. Semoga ia mampu memberi keterujaan kepada pembaca dan peminat Silat untuk menggali Ilmu sebegini dan berusaha mengkaji serta memahaminya melalui pembacaan Ilmiah.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...