Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Friday, February 8, 2019

KEKALKAN KECERGASAN FIZIKAL DAN MANTAPKAN ROHANI

Salamun Alaik;
Sebahagian senaman yang mampu menguatkan otot dan tingkatkan kecergasan fizikal

Almarhum Mahaguru telah menunjukkan satu teladan buat semua anak-anak Gayong dengan KETEGAPAN FIZIKAL dan KEKUATAN beliau. Maka ini juga termasuk dalam Keilmuan Gayong walaupun dalam Silibus tidak menggariskan sedemikian secara terperinci. Namun atas inisiatif Majlis Gurulatih ada sebahagiannya menetapkan beberapa Ujian Kecergasan Fizikal dan Ketahanan Diri sebagai pra-syarat untuk Kenaikan Bengkong terutamanya di peringkat Jurulatih dan Gurulatih.

Jika kita menelusuri sejarah silam, pasukan tentera ISLAM sendiri mempunyai kekuatan fizikal yang cukup kuat termasuklah kekuatan ROHANIAH sebagai gandingannya. Saidina Ali kmw antara yang mampu berperang dengan Pedang yang cukup berat milik SAYYIDINA MUHAMMAD SOLLALAHUALAIHIWASALLAM. Gurulatih-Gurulatih Gayong yang bergelar dengan pelbagai Gelaran Panglima sepatutnya perlu sentiasa cergas dan memiliki fizikal yang kuat demi menyahut seruan selaku perajurit-perajurit pertahanan ketiga Negara!

Ayuh, perkukuhkan saf dan membina kekuatan fizikal, mental dan Rohani kalian semua. Jangan terlalu mengejar bengkong, sandang, jawatan, pengaruh serta fulus tetapi selesa mengendong perut yang boyot, berlari tak sampai 1 km pun lidah sudah terjelir ke dada apatah lagi kekuatan rohani yang Solat nya sentiasa dihujung waktu dan ke masjid pun hanya pada hari Jumaat. Semoga setiap Jurulatih dan Gurulatih mainkan peranan masing-masing dalam mengawasi anak-anak didik di gelanggang masing-masing. Bentukkan jatidiri dan semaikan nilai-nilai Islamiyah dalam hati sanubari mereka. Apabila Fizikal kuat dan Rohaninya Mantap, barulah cukup pakej sebagai seorang PESILAT.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...