Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Tuesday, February 26, 2019

SENI PEMECAHAN

Salamun Alaik,
Pemecahan Buah Kelapa 
Lokasi di Maahad Tahfiz Banggol Chica, Kelantan
Pemecahan Batu Bata dengan Kepala
Hari Sukan Negara peringkat WP Labuan 2016
Pemecahan Batu Bata dengan Kaedah Siku
Hari Sukan Negara peringkat WP Labuan 2017
Aksi pemecahan Bata oleh Cg Rosni YDP Gayong Labuan

Dalam Keilmuan Gayong, ada didedahkan dengan SENI PEMECAHAN (PEMUSNAHAN). Kebiasaanya, atap genting sering dijadikan bahan untuk diuji atau dibuat demostrasi. Namun begitu, masih terdapat bahan-bahan lain seperti Buah Kelapa, Batu Bata, Buluh, Konkrit, Batu Sungai dsbnya.

Seni Pemecahan ini boleh dilaksanakan menggunakan tangan secara Pancung Dayung, Telapak, Menumbuk, Siku dan juga kaedah tendangan serta hentakan pada tulang kering. Tidak terkecuali juga, bahagian belakang, rusuk dan juga kepala.

Asas latihan sebelum membuat Seni  Pemecahan mestilah  berlatih menguatkan anggota tubuh yang terlibat, mendalami teknik yang betul dan seterusnya latihan pernafasan yang melibatkan pemecahan bahan-bahan yang cukup keras seperti batu sungai. Latihan Pernafasan Gayong mampu membangkitkan Aura Diri dan mampu dialirkan supaya mampu memberi nilai tambah kepada Kekuatan Fizikal yang sedia ada.

Namun begitu terdapat juga yang membuat demo pemecahan ini melakukan "trick" dan bukannya melaksanakan secara "gentleman". Buluh yg sudah dibuang ruas dalamnya, sengetkan sedikit batu bata dan hentak ke bucu pelapik sewaktu pancungan, rendam kepingan kayu dalam asid, ada yang meletak anak-anak batu yang kecil dalam susunan atap genting yang berlapis-lapis dan banyak lagi yang rasanya tidak perlu dinyatakan disini.

Bagi Jurulatih-jurulatih Gayong, Ujian seperti ini  wajib ditempuhi sebagai satu syarat untuk kenaikan TAHAP GURULATIH dan juga PERINGKAT BENGKONG. Kepada yang sudah Kuning dan Hitam tetapi tidak pernah ada pengalaman memecahkan Buah Kelapa dan Batu Bata sebagai contohnya, eloklah cari ruang dan peluang untuk berlatih menguatkan fizikal dan mempelajari teknik yang sebenar tanpa "trick" yang lebih kepada syok sendiri. Ianya umpama tidak lengkap memandangkan disesetengah gelanggang pemecahan batu bata ini hanyalah syarat untuk kenaikan ke bengkong Kuning. ANAK GAYONG MESTI KUAT DAN BERANI!!!

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...