Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Friday, September 25, 2009

SIAPA PANGLIMA HITAM?

السلام عليكم

Siapa sebenarnya gerangan yang dipanggil Panglima Hitam? Adakah beliau seorang yang benar-benar hebat sehingga nama Panglima Hitam ini menjadi suatu nama Lagenda dalam ilmu beladiri Melayu ini? Dalam ruangan dan kesempatan ini, saya cuba untuk berkongsi fakta tentang Panglima Hitam ini setakat pada pengetahuan saya. Mungkin ramai di kalangan kita yang lebih arif tentang sejarah siapa sebenarnya Panglima Hitam ini. Harap ada yang sanggup berkongsi pandangan dan fakta yang saya rasakan perlu untuk kita orang-orang silat kenal siapa sebenarnya Panglima Hitam ini.

Menyingkap kewujudan Panglima Hitam, sejarah telah menunjukkan yang setiap Sultan mempunyai pengawal peribadi yang sangat handal dalam pertempuran yang digelar Panglima Hitam. Maknanya, Panglima Hitam ini merupakan suatu nama gelaran dan bukan hanya tertakluk pada seseorang individu. Antara yang tersohor ialah;
  1. Panglima Hitam (Taiping) atau nama sebenarnya Tengku Daeng Kuning anak raja Bugis yang menjadi pendekar terbilang pada abad ke -18
  2. Panglima Hitam (Kuala Selangor)
  3. Panglima Hitam (Jugra)
  4. Panglima Hitam (Muar,Johor)
  5. Panglima Hitam (Segamat,Johor)
Dalam sejarah negeri Selangor, Panglima Hitam sebagai pahlawan yang berani dan setia dalam mempertahankan kedaulatan dan keselamatan diri Sultan, Istana dan Kerajaan. Mereka terdiri dari;
  1. Panglima Hitam pada zaman Almarhum Sultan Ibrahim iaitu Sultan Selangor yang kedua dan Almarhum Sultan Muhammad iaitu Sultan Selangor yang ketiga.
  2. Panglima Hitam yang dikenali juga sebagai Daeng Ali iaitu pengawal peribadi Almarhum Sultan Abdul Samad yang merupakan Sultan Selangor yang keempat.
Dalam sejarah negeri Johor pula, terdapat dua individu yang bergelar Panglima Hitam iaitu;
  1. Panglima Hitam di Muar yang bernama Baginda Zahiruddin berasal dari Padang Pariaman Minangkabau, Sumatera. Beliau merupakan pengasas kepada Silat Lintau pada abad ke-16.
  2. Panglima Hitam di Segamat yang merupakan pemimpin ketenteraan dan telah berjaya mengalahkan kumpulan pemberontak dalam perang Jementah yang berlaku di kawasan Segamat.
Dan yang terkenal sekali adalah Panglima Hitam di negeri Perak yang bernama Tengku Daeng Kuning, anak Raja Bugis dari Makasar, Sulawesi. Gelaran Panglima Hitam pada beliau bersempena dengan ilmu kependekaran yang tinggi dan sentiasa memakai pakaian yang berwarna hitam. Mula sampai di Kepulauan Tanah Melayu pada 1813 bersama 6 saudara yang lain. Sesampainya di Tanah Melayu, mereka 7 bersaudara masing-masing membawa haluan sendiri mengikut ilmu dan firasat mereka. Maka berpecahlah mereka ke negeri-negeri berikut;
  1. Perak
  2. Pahang
  3. Kedah
  4. Terengganu
  5. Johor
  6. Selangor
  7. Melaka
Makam Daeng Kuning


Makam Allahyarham Dato' Meor Abdul Rahman

Daeng Kuning @Panglima Hitam telah menetap di Kuala Larut yang diberi nama Relur Tujuh dan kini dikenali sebagai Air Kuning, Taiping. Beliau meninggal pada 1875 dan disemadikan di Kampung Tupai, Jalan Pokok Assam, Taiping. Dari keturunan beliaulah, lahirnya Allahyarham Dato' Meor Abdul Rahman yang merupakan Mahaguru Silat Seni Gayong Malaysia.

Papan Tanda berhampiran Makam Daeng Kuning

Kesimpulannya, nama Panglima Hitam ini telah dipakai dan menjadi simbol kepada seseorang yang tinggi ilmu kependekaran selain mempunyai sifat berani dan setia kepada raja dan negara. Pengiktirafan di atas sifat keberanian dan jasa Panglima-Panglima Hitam ini terbukti apabila nama Panglima Hitam ini telah diabadikan pada Pasukan Khas Laut (Paskal),TLDM sebagai Kapal DiRaja(KD) Panglima Hitam. Selain itu, Kerajaan melalui Jabatan Muzium telah membina semula Makam Panglima Hitam di Taiping dan telah digazet dibawah akta pendaburba sebagai suatu simbol sejarah negara. Semoga kita sama-sama dapat menghayati dan mengambil ikhtibar daripada sejarah Panglima Hitam ini.


والله أعلم

94 comments:

  1. Assalamualaikum.. saya aminuddin, saya berasal dari indonesia
    kalau boleh,saya minta tolong kirimkan saya alamat dan number telphon yang bisa di hubungi,karena di kampung saya ada makam panglima hitam,tepatnya di pulau tidung jakarta indonesia. saya ingin mengetahui lebih lanjut kisah tentang almarhum panglima hitam dari bapak.
    menurut kakek saya, kami juga masih keturunan almarhum panglima hitam.
    atas perhatian dan bantuannya di ucapkan terima kasih.

    Aminuddin
    Email : aminuddin_mme@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu panglima Hitam Jakarta..memg Ada..Dan Di malaysia juga Ada sahabatku yg mengunakan seni silat panglima Hitam Jakarta..sdg AK sendiri panglima Hitam Johor Dan anak tok guru panglima Hitam Kota gelanggi Pahang.

      Delete
  2. assalamualaikum..saya maimunah..saya berasal dari kajang,selangor..kalau boleh saya ingin meminta pertolongan dari pihak berkenaan yang mengetahui tentang asal-usul panglima hitam yang berasal dari Minangkabau Sumatera..kerana dari mimpi yang datang..katanya,ada tujuh keturunan yang wujud sekarang ini..di atas kerjasama yang diberikan..diucapkan terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsallam
      Saya hamdan mengikut arwah bapa . Saya adalah cicit panglima hitam dari bukit siguntang sumatra
      Jika berminat untuk berkongsi cerita
      Ini no phone saya 0172912214@0193774378

      Delete
    2. Assalamualaikum saya juga merupakan keturunan panglima hitam

      Delete
    3. Assalamualaikum saya juga merupakan keturunan panglima hitam

      Delete
    4. Yg Dari Sumatra itu panglima Hitam muar atau juga d kenali panglima lidah Hitam baginda zahirudin..Ada d parit Sakai muar pusaranya tepi jalan dlm kampung

      Delete
  3. Saya mempunyai barang-barang dari panglima hitam yang dikatakan ditarik dari tanah...ini kisah turun temurun dari keluarga saya...sy mempunyai 2 bilah keris..satu keris picit...dan satu lagi keris sanggul...dan sy mempunyai 2 bentuk cincin yang juga dikatakan milik panglima hitam yang ditarik dari tanah...tapi saya tidak tahu kesahihannya dan panglima hitam yang mana...saya sangatlah berminat untuk mengetahui...

    ReplyDelete
  4. Slm! Satu lagi org yg dikenali sebagai Panglima Hitam adalah Adiputra, guru kepada Hang Tuah lima bersaudara. Nama asal beliau adalah Sayyid Thanaudin. Lihat link ini: nuranizahamzah.webs.com

    ReplyDelete
  5. Wslm...terima kasih atas info yg dikongsikan.....

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum...
    Saya firdaus...juga seorang anak Gayong...sekarang saya adalah mahasiswa Malaysia yang berada di Makassar, Sulawesi Selatan...Boleh saya minta maklumat yang lebih jelas tentang salasilah Daeng Kuning? Maklumat yang ada belum membantu hasrat saya untuk menjejak sejarah Gayong di sini...

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum..saya amirul dari kedah.saya berhasrat bahawa pihak yang berkenaan dapat merungkai sejarah silam panglima hitam di kedah.setakat yang saya tahu,panglima hitam di kedah pernah berkhidmat di bawah tunku Annum di kedah.beliau juga telah memenggal berpuluh-puluh kepala penjahat siam.tetapi saya tidak dapat kepastian yang sahih.harap pihak berkenaan dapat merungkaikannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamulaikum sahabat, blh kita berkenalan ,bincang mengenai panglima hitam
      sya din dr jitra

      Delete
    2. assalamulaikum sahabat, blh kita berkenalan ,bincang mengenai panglima hitam
      sya din dr jitra

      Delete
    3. Assalamualaikum saya irfan dri Gurun Kedah..utk merungkai tntg permasalahan sahabat blh email saya..kita akan berjumpa dgn yg lebih arif.

      mrirfan9614@gmail.com

      Delete
  8. salam...saya nak tahu siapa panglima hitam @la banna to assa yang datang ke perak bersama daeng selili yang mana makam nya ada di belakang masjid ubuddiah kuala kangsar....minta penjelasan.

    ReplyDelete
  9. Saya adalah cicit kepada Al-marhum Engku Syed Dato Panglima Hitam,Orang Besar Jajahan Perak pada masa pemerintahan Al-marhum Sultan Iskandar shah dan Al-marhum Sultan Abdul Jalil.Saya ingin sangat mencari waris-waris keturunan Al-Marhum Engku Syed.salam hormat.Engku Syed Roselan Al-Idrus Al-marhum Engku Syed Muhammad Abdullah Hanafiah Al-Idrus Bt Engku Shariffah Saayah.email syed roselan@yahoo.com.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy generasi ke-5 drp keturunan Al-marhum Engku Syed Dato Panglima Hitam

      Delete
  10. Anak kepada Awangsijambul Lebat diasuh oleh Dato'Segedung Alam..begitulah dari mulut orang tua2 yg saya dengar di Terengganu

    ReplyDelete
  11. Anak kepada Awangsijambul Lebat diasuh oleh Dato'Segedung Alam..begitulah dari mulut orang tua2 yg saya dengar di Terengganu

    ReplyDelete
  12. as salam saya pernah di beritahu oleh seseorang bahawa saya ni susur galur dari panglima hitam yang berasal dari majidee.ingin tahu adakah khabaran itu benar.t.k

    ReplyDelete
  13. Aslm.. adakah panglima hitam keturunan dari saka .. saya dari perak . 10 thn lepas saya pernah sakit buatan orang .. ayah saya keturunan bugis. setelah 10 bomoh n ustaz2 dtg ubat semua tak boleh baik . so ayah yg ubat kan saya .. melalui panglima hitam masuk ke badan nya.. skrg ayah dah meninggal hampir setahun.. adakah ianya akan turun menurun ke generasi seterus nya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. darah panglima hitam mengalir ditubuh awk

      Delete
    2. darah panglima hitam mengalir ditubuh awk

      Delete
    3. tak semestinya yg masuk tu saka, adakalanya roh aulia, rijalulghaib, warisan.

      Delete
  14. Hmmm... Siapa itu Pangkilam Hitam dah dijelaskan di atas oleh Cikgu Azizan dan pengunjung. Bab menurun dengan Panglima Hitam ni bab lain pula. Lebih tepat bukan kaetegori Panglima Hitam tu sendiri tetapi jin yang menyamar. Jangan risau bab keturunan. Cuma masalah jin yang menyamar sebagai Panglima Hitam tu menurun dalam badan allaahyarham ayahnada anonymous, maka kemungkin besar ia boleh menjadi 'saka' kemudia. Jadi cuba dapatkan ikhtiar rawatan. Sebaiknya melalui kaedah Islami. Namun semuanya adalah kuasa AllaaH swt. Jika AllaaH swt mengizinkan perkara sebenar diketahui, maka bersyukurlah. Jika tidak, maka bersyukurlah juga tanpa putus asa dan teruskan kehidupan dengan riang dan taqwa sambil mencari penyelesaian. WallaaHu a'lam.

    Saif al-hazmi al_kalantani

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa Perang larut , panglima Hitam Selangor @ Raja Haji telah membantu disana, kebanyakan Panglima Hitam ini menyembunyi identiti sebenar mereka ,

      Delete
  15. Panglima Hitam di Melaka juga adalah Henry the black yang berjaya mengelilingi dunia bersama Ferdinand Magelan. Malangnya bila Ferdinand mati di Filipina pelayaran diteruskan oleh Panglima Hitam ke Sepanyol...beliau telah membuat pusingan yang lengkap mengelilingi dunia ....malangnya beliau tidak dikenali sejarahnya oleh bangsanya sendiri....mengapa ini berlaku kelemahan orang Melayu dari dulu dan sekarang serupa tidak suka mencatat..termasuk budak-budak sekolah...akhirnya ilmu berlalu begitu sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maafla jika bertanya, ada versi menyebut Panglima Awang yg mana satu betul?? Panglima Awang atau Panglima Hitam??

      Delete
    2. Sokong visi kami menerbitkam filem panglima awang. Cari panglima awang facebook

      Delete
    3. Sokong visi kami menerbitkam filem panglima awang. Cari panglima awang facebook

      Delete
  16. Panglima Hitam yg korang tengok dalam mimpi tu Jin la Bodoh !!!!!!!

    ReplyDelete
  17. saya diberitahu mak saya yang keluarga saya daripada panglima hitam. tok saya pun ada cakap benda yang sama. mak saya dan kembarnya masa kecik² tinggal dalam istana kuning perak sampai umur berapa tahun. bila kahwin dgn bapak saya keturunan banjar terus keluar dari istana kuning perak.
    mak saya cakap tok ada kata dari susur galur meor.

    ReplyDelete
  18. lima hamba susun,berlapis lima hamba alas..
    bukan gelaran dipandang orang,Dia punca gelaran disandang..

    semakin zikir semakin berdesing,
    tidak diundang menyekat langkah,
    garam segenggam bayu berpusing,
    cicit panglima mula bertingkah..

    hitam persalinan hitam gandingan,
    keris dijunjung mendongak langit,
    rentap bersilat 'zulfakar' di lengan,
    salam panglima bisa tak sakit..

    jika ada peluang dan ketika, ingin sekali hamba berkongsi cerita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (tak pernah bersua,usahkan mendabik empunya jati)

      panglima bukan sebarang panglima,
      ratusan tahun jasad tak jumpa ,
      manakah bukti pernah bersama,
      jika berdepan berseni menyapa..

      ruasnya gadang bersila di tapak,
      kemerah-merahan seluruh lapisan,
      terpegun memandang wajahnya segak,
      aura bergumpal tujuh lapisan..

      usah mendabik sedarah warisan,
      esok kau malu tiada waad,
      di tubuh bukti tanda dan kesan,
      tak mungkin kenal tanpa jasad..

      Delete
  19. saya dari keturunan pawang hitam orang besar selatan perak... ada sesiapa tau kisah beliau dan silsilah beliau? beliau dikatakan keturunan dari panglima hitam....

    ReplyDelete
  20. adakah panglima hitam itu sendiri adalah orang yang sama tapi berlainan jasad..ilmu kependekaran yang tinggi dan alim dalam sufi sahaja yang mampu berbuat demikian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebanyakan komen yang saya baca, komen anda paling saya minati. :)

      Delete
    2. Sesuatu perkara yg bukan asing.. :)

      Delete
  21. sekiranya terdapat pewarisan dari panglima hitam janganlah mengatakan diri itu hebat tapi intai2 la ilmu yang terdapat pada beliau.itulah yang paling penting bagi kita orang melayu.orang2 melayu amat berbangga dengan waris lama tapi ilmu lama tidak mahu diwarisi.ingatlah wahai peribumi berbangsa melayu,hidupkanlah warisan ilmu yang diperturunkan dari nenek moyang kita.hilang ilmu hilanglah semua..maka dengan itu..tuntutlah ilmu itu sebelum berakhir hayat dikandung badan..kata2ku ini tidaklah membanggakan kamu tapi sebagai peringatan pada kalian.tiada pencipta tiadalah silat itu sendiri..pikir2kan wahai cucu2 pendekar melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku keturunan panglima badul xheboh mcm korang pun..

      Delete
  22. Salam... Selawat ke atas Nabi saw... Saudaraku, boleh nyatakan asal usul saudara? Dari saudara sehingga sambungnya nasab kepada Panglima Hitam...

    ReplyDelete
  23. Adi Patih Saputera dan Menaing Kali Sejagat Seroyo Sapuluh dedaun sirih bertelur punyai kala tembaga.....

    ReplyDelete
  24. As salam, maaf jika mganggu! Sptmana yg diberitahu oleh guru, nama sebenar Panglima Hitam: Tengku Datok Daeng Kuning dan telah dikebumikan di taiping perak. Pakaiannya serba hitam, berselempang & bertali pinggang kuning. Kulit tubuh cerah/putih, tegap & sasa. Gerak silat cukup kemas, pantas & keras. Mungkin ada yg krg percaya jika sy katakan bahawa sy sering bertempur dgn Panglima bagi menguji tahap penguasaan ilmu persilatan ( Takbir Pancaindera Sakti ). Permainannya memang kasar & keras. Jika bertemu, memang tak sempat nak buka tari bunga tapi diserang bertubi2 sehingga panglima puashati. Inilah yg sy alami sejak beberapa tahun sudah...wa'allahualam

    ReplyDelete
  25. As salam, maaf jika mganggu!saya pernah pergi untuk membuang saka..dan guru tersebut telah memberitahu saya bahawa saya mewarisi panglima hitam...so syg kalau buang...cuma amalkan zikir je dia cakap...tp xpon dia gtau zikir apa...boleh tak tuan beri pencerahan..
    T.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, suami saya ada pergi berubat(unt rawatan sakit kaki) org yang berubat tu bgtau suami saya ada saka panglima hitam. ada jg dia minta amalkan zikir untuk kebaikan. sbb kalau kita jauh dari amal ibadat akan jd panas baran. tapi saya tak faham lebih detail kelebihan serta keburukan saka ini..

      Delete
    2. suami saya pun bila panas barannya datang,..dia akan menyoal org " kau tahu aku siapa?"..baru2 ni saya berselisih pendapat dgn suami sehingga dia naik baran dan berkata "aku panglima hitam"..terdiam saya sekejap..adakah persamaan situasi kita?..adakah benar panglima atau jin?..samalah minta berzikir,,dekatkan diri dengan Allah swt..jaga solat..rajin buat solat sunat..insyaAllah pendamping ini akan jauh..

      Delete
  26. salam tuan...minta maaf...kalau tuan boleh bertawasul dengn panglima hitam di jugra... apa hubungan dia dgn wali 9.. tima kasih

    ReplyDelete
  27. SALAM..SAYA NOOR EZMI BIN MAHNO BIN ZAKARIYA BIN SAAM BIN MANGGAUK BIN ITEM..KETURUNAN BUGIS..SETAKAT YANG TAHU KAMI SEMUA LELAKI TUNGGAL. SAYA AKAN SIASAT SALASIAH SAYA LEBIH TERPERINCI..TERIMA KASIH..INFO YANG MENARIK

    ReplyDelete
  28. Salam rakan2 seperjuangan semua.

    Carilah wali di nusantara yang lebih hebat dari wali 9.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, saya dari keturunan raja sakti, sunan ampel, saidina hussin. Allah yang maha hebat, jangan riyak, jangan bandingkan mana wali lebih hebat. Allah kasih kepada hambanya yang taat, ikhlas, akhlak mulia, rendah diri, bukan berdasarkan keturunan.

      Delete
  29. Ilmu hnya gerak dr Allah semata,.krana nur ar rahman nye,.ingin mncari yg lbih hebat dan lebih dn lebih..adkah lg yg terhebat?..awas fitnah akhir zmn,.dr iblis,jin dan sejenisnya,.jgn nama leluhur kta di jadikn mainannya,..jaga lah warisan kita,.kn molek yg hebat2 itu disatu ertikan sbgai tntera2 kebenaran..bkn utk mnjd sombong..wali yg hebat adlh yg tdk mngtahui martabatnya melainkn hnya Allah yg maha tahu..dimata Nya semakin kta mnjadi faqir smakin lah hebatnye..wallahu..

    ReplyDelete
  30. Benar, jangan mempermainkan wali allah dengan membuat perbandingan. Sedangkan allah sahaja yang maha hebat.

    ReplyDelete
  31. Salam mullah qadammullah. ..panglima hitam...panglima hitam yang sebenarnya adalah dari ketrunan ke 16 rasullulah saw..nama beliau iaitu syed syeikh sultan zainal abidin..jika anak cucu dan cicit panglima hitam yang sebenarnya mempunyai tanda-tanda ganjil ditubuh badan mereka...sepertI saya adalah anak cucu cicit panglima hitam...kami mempunyai tanda seperti lidah kami hitam dan juga langit-langit kami berwarna hitam..serta kami mempunyai bulu roma yang songsang...dan kami masih meyimpan satu sepesalinan baju panglima hitam lengkap bertengkolok dan juga 3 peti keris yang tidak mempunyaI ulu dan sarung...hingga kini kamI masih lagi menjaganya dgn sempurna...dan gelaran seruan panglima hitam adalah tok siak panglima nordin dilaut...dan tok siak panglima nordin di darat...akan tetapi tidak sehebat mana kuasa seorang manusia...kerana allah swt yang mempunyai serta pencipta segalanya yang dilangit dan di bumi yang nyata dan tidak nyata..namum tidak ada apa yang kami banggakan dengan keturunan kami ini...kerana kita ini adalah manusia biasa...banyak kelemahannya.....namum kami bangga kerana tok nenek kami adalah seorang sultan yang dikenali sebagai sultan iskandar zulkarnain alexander the great...dan juga seorang pendekar melayu yang terbilang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesiapa yang ingin mengenali lebih mendalan boleh menghubungi saya 0194069983.

      Delete
  32. Membaca artikel pasal Panglima Hitam berdiri bulu roma saya itu tandanya ia ada membaca sama.....hehehehe
    Memang tak silap lagi terlalu banyak nama dan gelaran di beri kan Panglima Hitam sehingga kan ada sesetengah
    yang keliru Panglima Hitam yg mana di cerita kan,
    Ada seorang Panglima Hitam tapi hidupnya di zaman jajahan penjajah English masa tu ada seorang budak telah
    menjadi tali barut kepada penjajah, kerana marahnya Panglima HItam kepada budak kecil itu budak itu di pukul
    lalu budak itu meminta ampun dan untuk pengetahuan semua Panglima Hitam Kebal orangnya oleh kerana ia
    tidak menghiraukan rayuan budak itu meminta maaf tanpa ia sedari budak itu telah mencabut keris di pinggan
    Panglima HItam lalu menghunus keperut Panglima Hitam sehingga kan membawa ia tewas di saat itu.

    Maka ia berpesan andai ada org yang lemah tidak berdaya meminta maaf kepada kita hendak lah kita memaafkan
    orang tersebut dan jangan biarkan nafsu ammarah kita menguasai kita.

    Sekian hanya berkongsi cerita dan di jadi kan tauladan untuk anak cucu cicit kita suatu hari nanti,

    ReplyDelete
  33. asalamualaikum...saya adalah keturnan panglima sabah,saya ingin tahu pernahkah panglima hitam datang di sabah???

    ReplyDelete
  34. Mohd Noor ZahrinJuly 23, 2014 at 2:38 AM

    Salam mullah qadammullah. ..panglima hitam...panglima hitam yang sebenarnya adalah dari keturunan ke 16 rasullulah saw..nama beliau iaitu syed syeikh sultan zainal abidin.

    Asalamualaikum.. sekadar bertanya.. adakah syed syeikh sultan zainal abidin juga orang yang sama dengan Sultan Terengganu Sultan Zainal Abidin? Datuk kepada Sultan Terengganu sekarang.. setahu saya Sultan Zainal Abidin seorang karamah..wali Allah

    ReplyDelete
  35. assalamualaikum...
    andai ada sesiapa dikalangan semua mengetahui tentang panglima gareng kuning boleh x share dgn sy... saya inginkn info tentang dia sejarah dn perwatakkan nya.. harap berkongsi
    assalamualaikum

    ReplyDelete
  36. Ada org kata...
    Panglima hitam ada 3 jenis gelaran (jinlah kot wallahualam)
    1.bila ia di gunung menjadilah ia Hulubalang. Penjaga sheikh2.
    2.bila ia di dalam gelanggang menjadilah ia laksamana. Hebat bersilat usah di kata.
    3.bila ia di dalam kampung jadilah ia penyangak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3.(sambungan) badanya berbulu lebat.hitam berkilat.merahnya saga...kus semangat

      Delete
    2. abaikan ,sebab orang kata belum tentu betul

      Delete
  37. Assalamualaikum , saya farhan datok saya berasal dari melaka dan moyang saya berasal dari sri menanti yang bergelar panglima hitam yang telah membawa diri ke melaka dan saya ingin mencari salasilah keturunan keluarga saya ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seolah hamba sama dengan tuan,kturunan hamba aslnya melaka jua,diceritakan moyang hamba pada bapa hamba bahwa kami keturunan lksamana tuah,hang tuah mnurunkan panglima tok tepok dan pnglima tok tepok mnurunkan datok panglima garang,dan tnpa diketahui sebabnya dan punca kami brketurunan pula di gerik hulu perak. .wallahhuallam..

      Delete
    2. Assalam semua.. cerita Tuan Bahari dan Faizal ni mcm apa yg pernah mak saya cerita pada saya tentang keturunan saya.

      Delete
  38. Roh/semangat/ilmu panglima hitam da Xda skarang ni- da buka langkah seribu. Takut coz tgk pemimpin2 melayu & orang2 melayu skarang da 'hancur'

    ReplyDelete
  39. Roh/semangat/ilmu panglima hitam da Xda skarang ni- da buka langkah seribu. Takut coz tgk pemimpin2 melayu & orang2 melayu skarang da 'hancur'

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah teruskan perjuangan fisabilillah. Roh dan semangat itu akan datang sekiranya kita ada ilmu dan beramal. apabila kita mengenali hubungan kita dengan Allah melalui ilmu makrifah maka seterusnya kita akan mengenal diri kita siapa.

      Delete
  40. Assalamualaikum...
    Saya pernah bermimpi berjumpa dgn panglima hitam dlm gelaran beliau,berpakaian serba putih dn berserban.beliau menyuruh saya membaca dua muka surat surah ayat alquran...tetapi saya gagal membaca kedua kedua surah itu,hanya 1 surah sahaja saya berjaya.
    Mungkin bukan saya org yg terpilih....xde rezeki

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum. Saya Abdul Rahman. Saya adalah keturunan Baginda Ali dari sebelah ibu saya yg berasal dari Padang Sumatera, Minangkabau. Keturunan kami sudah menetap di Malaysia lebih dari 100 tahun. sebelah bapa pula saya adalah cucu kpd Yang Teramat Mulia Undang Luak Rembau ke-19 ,Negri Sembilan yg juga berasal dari Pagarruyung. Saya agak jelas dengan susur galur sebelah bapa . Cuma ingin kepastian, siapakah moyang saya Baginda Ali yg berasal dari Padang ni? katanya beliau meninggal setelah ditembak dengan pistol berpeluru emas. Jika tuan/puan mempunyai info lebih lanjut, harap dapat kongsi. Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bukan Minang Tuan, ini orang Bugis, Rembau asalnya diperintah oleh Krjaan Johor dan Kerajaan selangor

      Delete
  42. salam,btl kew tombak mmbuktikn wris2 sesorang tu dri kturunanny..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam..saya juga ada mendengar pasal tombak. keluarga saya juga ada menyimpan tombak pusaka keturunan.

      Delete
    2. salam cuba anda cerita lbh lanjut bgmn..

      Delete
    3. Salam,maaf mencelah.. kelah bertahun mencari jawapan,tahun ini 2020 Baru terbaca article Di blog,sy terraria dgn issue tombak,sy punya 1 tombak Yang tak ada mirip dgn gambar dlm Google didunia,puas mencari..kerana empunya diri telah kembali kerahmaTullah untuk menceritakan asal usul tombak..jika ad Yang bnr² tahu boleh pm no ni 01133698637 untuk memberi pencerahan

      Delete
  43. ayah saya juga sdh berusia 72 thun, pernah menuntut ilmu persilatan melayu dripda 7 org guru. beliau juga pernah memberitahu tentang ilmu prsltn trsebut & ia berkaiatan dengan panglima hitam dimana panglima hitam adlh "tok" dan bleh di seru. adakah ia merupakan saka ?

    ReplyDelete
  44. pernah ketemu dgn seorang hamba Allah di tepi jln tiba2 bercerita tentang panglima hitm..segak orgnya..tinggiii katanye..handal bersilat..ada kaitan dengan tok kenali..tp mnjadi musykil knp tiba2 duduk disebelah bercerita tentang panglima hitam...

    ReplyDelete
  45. Apabila kita mengkaji alquran, manusia hanya sedikit ilmunya dalam alam qaib. belasan tahun saya mengkaji tentang diri saya sebagai hamba Allah yang sentiasa dibantu oleh wali-wali Allah terutamanya panglima lidah Hitam. Saya akur dan percaya bahawa wali-wali Allah ini sentiasa membantu manusia lain. maka tugas kita yang dipilih oleh Allah ini juga perlu teruskan perjuangan mereka yang terdahulu.

    ReplyDelete
  46. YUK JOIN BERSAMA AGEN BANDAR JUDI ONLINE TERBESAR
    WWW.ZOYA99.COM RAIH JUTAAN RUPIAH SELAMA BERMAIN DISINI
    BANYAK KEUNTUNGAN YANG TIDAK DI MILIKI SITUS LAIn
    * PROSES DEPO/WD YANG SUPER CEPAT
    * MINIMAL DEPO/WD Rp.20.000
    * 7 PERMAINAN HANYA MENGGUNAKAN 1USERID SAJA
    * PELAYANAN CS YANG SANGAT BERPENGALAMAN
    * BONUS ROLINGAN
    * BONUS REFERALL
    UNTUK INFO LEBIH LENGKAP SILAHAKAN HUBUNGIN CS KAMI
    • Pin BBM D8B82A86
    • Pin BBM 2BE5BC31
    • Line : zoya_qq
    • WA : +85515370075

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum,mohon bertanya kepada rakan2.Adakah panglima hitam dalam byk2 negeri tu org yg sama?adakah panglima hitam ini berasal dari indonesia?berketurunan bugis?yg saya tahu dijohor.mohon pencerahan...
    Saya juga dikatakan berketurunan panglima hitam,yg ke tujuh.

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum,mohon bertanya kepada rakan2.Adakah panglima hitam dalam byk2 negeri tu org yg sama?adakah panglima hitam ini berasal dari indonesia?berketurunan bugis?yg saya tahu dijohor.mohon pencerahan...
    Saya juga dikatakan berketurunan panglima hitam,yg ke tujuh.

    ReplyDelete
  49. http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/03/ini-perbedaan-kue-macaron-dengan.html
    http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/03/resign-demi-pasangan-apakah-keputusan.html
    http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/03/4-cemilan-legendaris-anak-90-kamu-suka.html

    QQTAIPAN .ORG | QQTAIPAN .NET | TAIPANQQ .VEGAS
    -KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
    Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    1 user ID sudah bisa bermain 8 Permainan.
    • BandarQ
    • AduQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    • Bandar66
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • WA: +62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61
    • BB : 2B3D83BE
    Come & Join Us!

    ReplyDelete
  50. Panglima panglima semua berguru dgn PLB Pak long Lee Batu Dari perguruan haw Dan kick

    ReplyDelete
  51. assalam..saya ingin mencari susur galur keturunan keluarga saya. dari cerita yang saya ingat dari arwah atok saya..yang kami berasal dari panglima tujuh beradik yang dtg dari dari tanah bugis..boleh jadi sulawesi dan makasar. saya masih ingat arwah atok ada mengatakan keturunan kami dtg ke tanah melayu 5 mendarat di tanah melayu..lagi 2 teruskan perjalanan di lautan samudera sehingga tidak tahu apa yang terjadi kepada 2 beradik itu. seingat cerita lisan arwah atok dan emak sy..keturunan kami telah mendarat di kuala selangor..dan mak pernah masa kecil pergi ke rumah panglima hitam yakni keturunan kami..diceritakan oleh mak saya..rumah nya juga berwarna hitam. mohon saudara semua membantu sy dlm mencari susur galur keturunan kami. memang cerita lisan dari atok..kami keturunan dari 7 beradik panglima berasal dari tanah bugis. sesiapa yang mengetahui sejarah tersebut boleh berhubung dgn sy. sekian. terima kasih. rahmat utk semua umat melayu islam.

    ReplyDelete
  52. salam, suami saya ada pergi berubat(unt rawatan sakit kaki) org yang berubat tu bgtau suami saya ada saka panglima hitam. ada jg dia minta amalkan zikir untuk kebaikan& apa kebaikannya? sbb kalau kita jauh dari amal ibadat akan jd panas baran. tapi saya tak faham lebih detail kelebihan serta keburukan saka ini..perlu ke buang saka ini?

    ReplyDelete
  53. Sebenarnya panglima hitam hanya 1 dipulau besar..

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum..nak tanya..tahu tak pasal panglima hitam bernama ahmad bin ali?..hidup sezaman tok janggut..jika ada info..mohon dikongsikan dan diberi pencerahan..terima kasih

    ReplyDelete
  55. Apa ada yg setuju jika di filemkan slot kehebatan ilmu Panglima Hitam untuk tatapan generasi kini yang hampir lupus kotak minda oleh perubahan teknologi phone yang bermacam2 melalaikan ummat Melayu khasnya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...