Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Friday, March 4, 2011

CARA MEMAKAI SELENDANG MERAH

Salamun Alaik,

Seringkali kita mendengar tentang selendang merah. Ia banyak merujuk kepada tentera Kiyai Salleh sewaktu peristiwa 13 Mei. Dalam Keilmuan Gayong pula,ianya dipanggil SELENDANG PERANG. Selendang Merah @ Selendang Perang ini dipakai sebagai tanda pengenalan diri dan untuk mendapatkan beberapa ilmu hikmah. Selain Ayat Perang (Ayat 4) sebagai amalan pengisian diri, pemakai selendang merah akan membaca beberapa potong ayat sebelum menyarung selendang tersebut ke tubuh mereka.

Ayatnya adalah seperti berikut;
1. Bismillahi majre'ha wa mursaaha 3X
2. Salamun 'ala Nuhin fil'alamin 3X
3. Salamun Qaulammir Rabbir Rahim 3X
4. Bismillahir Rahmanir Rahim.....Innallazi farado 'alaikal Qur'ana La raadduka ilaa ma'ad

Kemudian Pasak Diri dengan makrifat Kalimah;
1. Allah di dada
2. Hu di dada (bawah Kalimah Allah)
3. Lailahaillallah (La di bahu kanan,ilah di belakang tengkok, illa di bahu kiri dan Allah di leher hadapan)
4. MuhammadarRasulullah di sekeliling tubuh

Nota Penulis pada tahun 90-an
Pemakai Selendang Merah juga di syorkan mengamalkan zikir-zikir tertentu sebagai pakaian diri. Antaranya;
1. Ah ( Zikir Zat - Rahsia )
2. Hu ( Zikir Sifat - Nyawa )
3. Allah ( Zikir Asma' - Hati )
4 Lailahaillallah ( Zikir Af'al - Tubuh )
* setiap satu sebanyak 10 000X sehari semalam
Almarhum Mahaguru Gayong duduk di sebelah KANAN manakala Allahyarham Kiyai Salleh duduk di sebelah kiri.
Petikan gambar di atas membuktikan ADA HUBUNGAN diantara Almarhum Mahaguru Gayong dengan Allahyarham Kiyai Salleh. Jika ada antara AMALAN SELENDANG PERANG GAYONG dan AMALAN SELEMPANG MERAH sama atau ada persamaan, maka diharapkan pihak2 tertentu agar BERLAPANG DADA dan BERSANGKA BAIK. Itu adalah sebaik2 tindakan.

Amalan Selendang Merah  bersanadkan Allahyarham Kiyai Salleh dari Sheikh Fadhil Bentan manakala Amalan Selendang Perang bersanadkan Almarhum Tengku Daeng Meor Rahman dari Nenda sebelah Bonda beliau iaitu Syed Zainal bin Syed Idris Al-Attas yang dikenali juga dengan Tok Janai (Pendekar Pahang yang seangkatan dengan Dato Bahaman dan Mat Kilau) dari Daeng Ambok Solok yang berasal dari Jambi, Sumatera.

Wallahua'lam

130 comments:

  1. (Putera Laut Sumatera Timur)
    Assalam Pak Azizan. Apa kabar ?
    proses persiapan utk menyarung selendang yg cukup panjang tsb, barangkali bagi pengamal yg sdh mahir dan terlatih, akan bisa dilaksanakan dalam tempo yg sgt singkat sahaja.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, maaf saya tumpang bertanya,dari sumber mana tuan Azizan mengambil amalan ini? sekadar pengetahuan atau sememangnya amalan tuan Azizan?- hj-mad

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. sumber yang benar,alhamdulliah.-hj mad

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Pak Azizan...

    Sendang Merah ini juga dipanggil "Pakaian Qadim" melalui pengajian Tuan Guru Sheikh Abu Bin Darsan atau Ahmad Bin Ihsan...Wasalam

    PSSHT (Halilintar)

    ReplyDelete
  6. Wslm,

    Terima kasih atas perkongsian ilmu dari sedara....

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Memang benar amalan ini drp Arwah Guru Abu Darsan. Bagi saya amalan pasak dgn kalimah ini orang lebih kenali sebagai amalan lam jalalah secara makrifat. Ada lagi petua2 yg dirahsiakan dan penggunaannya yg perlu ijazah guru. Amalan yg lain disebutkan itu pula adalah amalan Wirid Khaujakan yg bersanadkan kpd Syeikh Fadhil Banten.

    Amalan selendang merah di sini adalah amalan secara hakikat. Adalah lebih lengkap jika diambil amalan Ayat 4 beserta selendang merah yg di isi secara hikmah dan juga isian pedang sabil. Ayat 4 ini pula ada lapisnya bagi peringkat yg atas. Yg umum diijazah tanpa lapis.

    ReplyDelete
  8. Benar sekali......banyak perkara yg perlu diambil secara bermusyafahah dengan Guru.......

    ReplyDelete
  9. Tak bagus post dlm internet mcm ni. Hang diminta rujuk dengan guru mursyid.

    ReplyDelete
  10. Salam,

    Semua yg tertera di blog ini sekadar luarannya sahaja. Segala yg tersirat dan rahsia2nya tetap disimpan sebagai adab berguru......

    Wassalam

    ReplyDelete
  11. salam kepada tuan empunya blog..
    saya ada beberapa soalan & kemusykilan ttg entry tuan berkenaan topik 'cara memakai selendang merah' ini..

    adakah tuan sudah di talkin oleh wakil sah drpd Tok Abu Darsan? kalau ia, boleh saya tahu dari wakil yg mana..

    dan adakah tuan dapat kebenaran utk menyiarkan perkara ini?

    tuan berada di mana dan adakah tuan sudi utk berjumpa?

    Yang benar,
    MERAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..Terima kaseh saudara MERAH,,,Maaf..Kite cume tegur dan nsht pd yg berlagak mcm fhm.tp apa daya kita saudara merah..nmpk nya usaha kita gagal.Anna pun pernah ajak berjumpa dgn saudara kita ni...tp tiada jwpn..pesan dan amnat Guru dilanggar..anna pun tak fhm,,mcm mane guru nya blh biarkan anak murid nya mahraja turun kan ilmu dlm LAMAN ini...Betul kata org tua2...lain org lain ragam dan cara nya.

      Delete
  12. salam,,,kepada empunya blog ni kita sbgai org melayu penuh dgn amalan yg tdk ada pd org lain,,,jd bila sudah di amanahkan dgn ilmu yg di beri jgn lh d'jadi kan bahan tontonan umum,,...tkut d'salah guna...maka binasa lh diri...pesan dr yg seangkatan,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamulaikum..Anna begitu setuju dgn pdpt saudara.tp syg..org yg kita tegur dan nasihat masih tak mau menerima..

      Delete
  13. assalamualaikum tuan yang empunya blog. kenapa disebarkan segala amalan ini{amalan2 sabil} kepada umum? saudara sudah tidak amanah... sehingga sebarkan segala zikir2 tu...? @ drp: sanad warisan syeikh Fadhil al-banten

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bismillah..Tok mintak maaf byk2 klu tok nak ckp pd cucu zizan dan guru nya sekali..tolong lah jgn buat mcm ini.tok sudah lama ikut perkembangan cucu zizan ini.langsung tak hairan kan nasihat org yg lbh tua pada nya..Tok msh ingat pesan Guru tok masih dia hidup..Apa kata nya..Ilmu bkn tak blh diajar..ilmu bkn tak boleh diberi..ilmu bkn tak blh dikongsi...tapi biarlah bertmpat dan bersuaian dgn cara nya..dan amanat yg akhir..dia pernah ckp...klu terjd lg 13 mei mgkin org melayu akan kalah teruk dan mgkin ada yg tak jd apa yg diamal...sebab nya kita tlh byk salah gunakan ilmu tersebut sehingga tdk mghiraukan nsht,teguran serta pandangan org yg lbh tua dari kita demi utk kebaikkan bangsa melayu..lbh teruk lg klu murid mlebih guru dan tdk indahkan.segala nasihat yg baik..mlanggar AMANAT Tuan guru yg dulu...siapa lah kita yg sekarang ni.klu tiada mereka siapalah kita..cuba MUHASABAH diri kerana allah bkn kerana keogoan atau manusia..Tok tau byk yg komen pd cucu zizan...tp msh tak mau terima nsht dari saudara seislam sebangsa dan seagama dgn cucu zizan..mcm nak kita nak yakin dan kata ilmu itu akan menjadibila tiba dan masa nya,klu yg baik pun cucu zizan tak menerima..tok tak mau cucu2 tok berhjh ilmu allah..mcm ni.cuba cucu zizan fikir kan kerena allah,kenapa ramai yg tak suka cara cucu zizan memperturunkan ilmu dlm laman ni..kerana tok kata kan..Tok pun tak gemo cucu zizan buat mcm ni..Tok ada baca ucapan cucu zizan yg agak kurang ajar..yg berbunyi..SAUDARA2 SEMUA TDK ADA HAK UNTOK MEMPERSOALKAN APA YG SAYA BUAT(AZIZAN)ingat cucu tok zizan!!!Syaitan itu memang suka kita buat baik...Tp cucu zizan kena fhm..sbb apa takut klu2 kita termasuk org2 riak,sombong.Dan Tok juga mohon pd GURU2 yg membaca KOMEN tok dlm laman ini..tolonglah intai2tegur2dan nasihat2kan anak murid kita,atau anak didik kita supaya jd org yg menerima nasihat dan teguran yg baik dari saudara2 kita..mana2 guru2 atau murid2 yg tak puas hati dgn tok..blh HUBUNGI DGN SEGERA..012-5955293.berckp dgn tok jam 12.mlm..tp tok nak berpesan nak berckp dgn tok biar kerena ALLAH..Pesan akhir dari tok pada semua yg buka dan baca BLOGE ini..BERSATU SEBANGSA, BERSAUDARA KITA SEAGAMA.Yg baik Nabi suka..Allah lg Suka..Lakukan apa sja kerana ALLAH!!!!Bkn kerana nama dan manusia..Akhir kalam dari Tok,,Ampun dan maaf pd semuanya.klu terasa segala nya..Selama Hari Raya..ASSALAMUALAIKUM.

      Delete
  14. salam... aku anggap saudara sudah riak kerana sebarkan segala ilmu sabil ini kepada umum sedangkan ianya adalah satu amanah untuk saudara... apakah saudara "teringin" sangat nak jadi guru? Bukan disini tempatnya....
    {wakil drp murid kepada murid Pak Abu Kg Penyabong Mersing Johor}

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamulaikum..Terima kasih pada saudara yg..faham hal2 ilmu berkenaan,walaupun kita tak pandai..tp kita msh ingat amanah pak kiyai2 sebelum kita..selamat kita menjaga amanat guru.

      Delete
  15. Salam sedaraku sekalian,

    Jika ini dikatakan RAHSIA ILMU SABIL, maka sedara masih perlukan lebih pencarian akan HAKIKAT ILMU itu sendiri. Carilah RAHSIA nya yg sebenar dan RAHSIA ATAS RAHSIA.......Wallahua'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamulaikun..Azizan2..maaf,berkata memang mudah daripada beralah,klu saudara tak faham jgn berckp..tolonglah hormati org tua, yg lbh tau dan pandai dari kita..klu nak perturunkan ilmu bkn begini cara nya..saudara zizan bkn tak fhm...tp memang tak mau fhm...mgkin kite kata kita btl...dgrlah nsht sahabat2 kita yg lbh tua dari kite..tak rugi.

      Delete
  16. Saya ulangi sekali lagi......

    Semua yg tertera di blog ini sekadar luarannya sahaja. Segala yg tersirat dan rahsia2nya tetap disimpan sebagai adab berguru......

    Wassalam

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum rakan seperguruanku... Memang benar apa yang dikatakan oleh tuan azizan itu, ianya hanya sekadar luarannya sahaja. Segala amalan dan wirid yang dinyatakan perlulah mendapat talqin @ ijazah terlebih dahulu daripada yang "berhak" diamanahkan. Jika tidak amalannya hanya sia-sia dan tidak "mujarab" kerana binasa segala amalan jika tidak berilmu. Kita patut bersyukur dan terima kasih pada tuan azizan kerana banyak maklumat dan info yang diberitakan pada kita semua yang sebelum ini mungkin kita pun tak tahu mengenainya. Nasihat daripada teman untuk kawan-kawan seperguruan, janganlah kita bertelagah diantara satu sama lain... jalinkan lagi HUbungan yang mesra seumpama "jalinan kasih kita pada diri yang QADIM tanpa putus dan henti". Tahniah tuan azizan daripada teman [sifu adam}

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bismillah..Tok tau Cu yg myongkong cucu zizan mgkin anak murid cucu zizan.cucu2 msh jauh utk memahami adab berilmu dan menerima ilmu..bkn soal tok nak bertelagah..tp cucu2 tok ni..byk yg tunjuk pandai..itu sbb tuan2 guru yg dulu nak memberikan satu2 ilmu kena berhati2..sbb nya tkt jd mcm ini.diperturunkan tak btul tmpt nya..tok cuma nshtkan sj..supaya tdak myesal nnti...Terima kaseh pd cucu2 tok yg tak pandai..tp dia tau mjaga amanah Tuan2 guru nya..dan pandai mjaga adab berguru.semoga ilmu cucu2 tok itu tok doakan diberkati allah.

      Delete
  18. waktu petang menebang buluh, ambil buluh dikerat-kerat, Hati-hati dengan tubuh, kerana dia memiliki sifat

    ReplyDelete
  19. salam....saudara ni tau ke yg mn tersirat dan tersurat...nape dedahkan 4 zikir tu..nampaknya saudara blum d talkinkan lg...jgn nk pandai2 berlagak mcm tau...sbb saya tau...SAUDARA mmg tak TAUUUUUUUUUUU... ..

    YANG BENAR
    A K U(SIAPA AKU?)

    ReplyDelete
  20. Wslm AKU,

    Apa yang rahsianya selagi ianya berHURUF dan berSUARA? serta boleh dihitung2kan.......

    *mmg aku tidak tahu sbb hanya DIA sahaja YANG MAHA MENGETAHUI.......

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum...saudara Azizan yang dihormati...jgn dilayan dengan orang berlagak pandai kerana kepandaian itu boleh memakan diri..teruskanlah ape yang saudara Azizan inginkan kerana ia boleh memberi kebaikan kepada semua pihak..ilmu itu dari Allah dan setiap ilmu amalan ada ia datang dari kumpulan yang berlainan cara..mungkin pihak yang menentang itu sudah menganggap ilmu yang disiarkan itu sudah menjadi amalan sulit baginya..tetapi bagi pihak yang lain ia hanyalah masih lagi amalan yang BERSIFAT LUARAN lagi...jadi jgnlah kita menganggap ape yang kita tahu itulah org lain yang tahu..kalu saudara yang mnentang dah rasa sempurna teruskan dengan amalan saudara..tp kalu masih belum mencukupi teruskan dengan pencarian ilomu..dlmn kongsep Islam..makin banyak kita dapat makin banyak kita x tahu...jd jgn cepat menyalahkan orang lainb dan setiap amalan yang kita pakai hanyalah dari keizinan yang MAHA ESA.. disitulah amalan yang paling bermakna..iaitu KEREDHAAn Allah...
    salam ukhuah dari hamba yang daif...
    wassalam

    ReplyDelete
  22. From :Naga Putih,

    ikut brader anonymous lah dia nk kata ape,pandangan dia x salah,dan nk tulis kat blog pun x salah.kerna yg membaca blog ini pun y mencari ilmu..amalan org dulu2 x susah nk ingat yg susah nk amal tuh..biarlah kalau semua org tahu amalan pun,x jadi apa jugak kan.nilai seorang pengamal ilmu,terletak pada apa yg ada dalam diri dia yg telah dia amal,bukan apa yg ada dlm buku dia.cam main bola lah.penonton boleh hurai setiap situasi dan tendangan bola dgn detail skali kat kedai kopi dan membuat macam2 pandangan bernas,tapi kalau diorang main bola,pun takat tu jah.sbab itu sikap yg baik dtekankan dlm ilmu,sbab ilmu yg ada x kekal lama dlm diri,org hormat kita sebab sikap kita,bukan power-an ilmu silat kita...

    ReplyDelete
  23. assalammuailaikum...sya rasa saudara harus padam entry berkenaan dgn pkaian selempang merah...inilah adalah rahsia dari guru kpd kita...sya faham maksud Segala yg tersirat dan rahsia2nya tetap disimpan sebagai adab berguru...apa tujuan saudara postkn entry ini?...bagi org yg faham tak kisahla..bagi org yg x faham pula??mcm mna??takut diaorang jatuh hukum x bukan2 shj...so buangla ego tuan..pdam entry ni...wasalam

    ReplyDelete
  24. Hebat sungguh saudara Azizan ni ya, dengan gaya dan lagak tak ubah seperti Meor Rahman dahulu. Ingat hidup tidak selamanya, mati bila-bila bolih menjemput. Takbur itu pakaian IBLIS, Meor Rahman dulu pun seorang takbur akhirnya aib sendiri, seolah-olah tiada yang lebih hebat lagi. ALLAH azwajallah itu lebih hebat, janganlah mengaibkan ilmu rahsia ALLAH ini, anda telah membuka rahsia ALLAH, nanti padah buat anda dan juga anak murid anda. Ramai anak murid allahyarham Tuan Guru Haji Fadhil Betan,Allahyarham Tuan Haji Kiayai Salleh Panglima Bin Karim dan juga Allahyarham Tuan Guru Abu Darasan berasa terhina dan bertanggung jawab agar saudara Azizan tidak siarkan rahsia ini. Sekiranya menceritakan samar-samar lagi baik, agar mereka yang mahu terus berguru dengan wakil yang maseh hidup lagi. Apakah saudara tidak berasa bersalah? Jangan takbur dan riak diri. Padah pasti menanti, biarlah ahli dan wakil guru yang membaiah ilmu ini kepada yang perlu. Wallahualam, wasallam.

    ReplyDelete
  25. Salam, sedara ni sibuk dgn rahsia yg tak berhuruf Dan berbunyi. Sedara tahu ke rahsia dlm rahsia tu? Bagaimana pula dgn niat? Ianya tidak berhuruf Dan berbunyi Malahan tidak blh dihitung. Niat Jamya blh dipancang Dan terus ianya tasdik di hati. Dah la.., hentikan semua penipuan dgn ilmu yang diciplak ni. Kalo sedara nk tahu rahsia dlm rahsia, carilah guru yg berwasilah. Dgn adanya guru, barulah sedara blh mengenal diri yg bahtin. Jgn nak riak dgn ilmu yg sedara sendiri tidak tahu, tapi berlagak mcm orang berilmu. Sedara ini tidak tahu menilai barang yg amat berharga seperti KALUNGKAN PERMATA DILEHER BABI!!!

    ReplyDelete
  26. Segalanya atas izin ALLAH SWT belaka. Melalui ulasan/komen sedara,anda semua ni masih tergolong dalam maqam Asbab, amat jauh lagi nak capai maqam At-Tajrid.......semoga dipermudahkan oleh-NYA.

    ReplyDelete
  27. Anda sendiri cakap,kalau nak kan Rahsianya perlulah cari guru yang berwasilah....... jadi apa yg disibukkan sgt dengan "posting" yang xmempunyai guru ni?

    ReplyDelete
  28. salam.. saya rasa 'Aku' yg comment tu ada betul jugak atas apa yg dia comment..

    Cik Azizan nie di beri kebenaran ke nak post entry Pakaian Selendang Merah nie? kalau di beri kebenaran, siapa yg beri?
    Tolong beri kan nama org yg bg Cik Azizan permission nak siar kan entry nie.. mesti ramai cucu2 Tok Abu Darsan, anak2 Haji Man & anak2 Che Me nak tahu siapa..
    kalau Cik Azizan betul2 benar, tentu tak keberatan nak bagi kami semua tahu kan?
    jangan la asyik berselindung di belakang Allah shj.. hakikatkan lah kebenaran Cik Azizan tu skali-skala..

    dan saya tgk, agak ramai cucu Tok Abu Darsan tak berapa senang dgn entry nie..

    Maqam Asbab & At-Tajrid? kalau cerita ttg maqam2 nie, masih byk cerita angan2 wahai Cik Azizan..
    maqam yang Tahqiq hanya ada satu saja..

    ReplyDelete
  29. Rasanya tak perlu bagi saya nak mengulas panjang soal ni.Sedara semua xde hak nak persoalkan apa yg saya buat. Saya tahu apa yg perlu saya buat kerana GERAK DAN DIAM saya segalanya atas izin DIA belaka.Pertuturan sedara2 semua seolah2 Ilmu ini DIMILIKI oleh sang makhluk.......

    *Betul kata sedara, saya mmg berselindung di belakang Allah sahaja dan bukannya makhluk atau disebalik Ayat-ayat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..Azizan,Maaf..dlm segi pckpn zizan nmpk nya tdk indahkan segala nsht,teguran dan pdgn..ini kah yg zizan belajar dari guru zizan..kami bkn nak marah..tp cara yg dibuat tdk begitu tepat..cuba kita fkrkaN,KNAPE PAK KIYAI2 YG LBH PANDAI DAN TAU DARI KITE, TAK MAU BERBUAT SEDEKIAN MCM SAUDARA...TOLONG JELAS DAN JWB.

      Delete
  30. Salam saudara.. Masih ade makam lg...rupenya byk angan2 lg saudara ni..saudRa sudah bukak Pekung sndiri..hahahaha..wahai shabat2 ku..yg empunya blog ni masih lg bermakam2..takik kan lagi pencarian ilmu saudara..masih jauh lg saudara..perlu mendaki gunung ganang saudRa..takik kan lg saudara,selagi ade makam,saudara masih tak tau Hala tuju..

    ReplyDelete
  31. Biarlah diri dianggap kosong dan tak tahu apa2 daripada bersembang seperti kita tahu segala-galanya, tetapi hakikatnya seperti hampas....... Kalau dah RASA diri tu hebat sgt, xpayah mintak saya removekan posting ni, gunakan doa dan amalan sedara tu.......kalau bolehlah.......saya tunggu.

    ReplyDelete
  32. salam cg. azizan..jgn dilayan orang2 macam ni..mereka cakap macam semua ilmu itu mereka yang kontrol..setiap orang ada cara dan macam..mereka ni cam tuhan..tahu org ni ada ilmu..org ni cukup ilmu..dan macam2 lagilah..kita manusia banyak kekurangan dan yg lebih baik dan sempurna hanyalah yang MAHA ESA..si aku(siapa aku)plak macam dia saje yang ada ilmu tu..jgn syok dengan ilmu yang ada..amal je lah ..jgn dok sibuk2kan hal orang...kalu nak belajar jgn malu2 bertanyalah..jgn buat gege kat "rumah orang".dan macam orang xberilmu plak saya tengok si anonymous(yg kritik) dan aku(siapa aku)..klu kita masih xkenal lagi siapa kita cari dulu diri tu sampai jumpa..baru leh nyibuk hal orang..orang yang berilmu xkan perlekeh ilmu orang lain...sebab ilmu itu hanyalah kurniaan Allah pada hambanya untuk menguji keikhlasa si PENGAMALNYA..wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  33. tentang zikir 4 itu.. saudara telah mendedahkan dan menganjurkan pembaca mengamalkan dengan jumlah 10, 0000x tanpa meletakkan di mana makamnya.. bagi pembaca2 yang masih buta.. pastinya mreka akan tersilap tafsiran.. seharusnya, zikir in harus dipandukan melalui guru yang mursyid.. bukan melalu entri yang pasti boleh menimbulkan hal salah faham.. anda tidak takut menyesatkan pembaca?

    ReplyDelete
  34. Semua sudah maklum yang ini blog bukannya tempat mencedok ilmu dan terus diamal.......sekadar perkongsian ilmu.

    ReplyDelete
  35. Salam cikgu.
    Entri bagus. Moga menjadi penguat semangat untuk anak didik terus belajar dan belajar lagi. Andainya ada orang yang tidak senang dengan niat baik kita, banyaklah bersabar, sudah menjadi kebiasaan setiap pekerjaan baik yg kita lakukan, pasti ada saja rintangan yang bakal kita hadapi.

    Jika ada yang mengamal amalan zikir tanpa guru, pastinya dia akan mendapat pahala amalannya tetapi jika ada yang mengamalan amalannya dengan ijazah dari guru, pastinya dia mempunyai kelebihan yang lain. Makanya, perlu berguru utk mengamal sesuatu, bukan hanya sekadar membaca.

    Umpama orang boleh berjalan di atas air hanya dengan bacaan bismillah tetapi klu tanpa ijazah guru, dapatkah kita berbuat demikian? Kita sebenarnya hanya dpt pahala dari amalan membaca bismillah tersebut tetapi kita belum pasti dpt berjalan di atas air spt yg telah diijazahkan, oleh itu pendapat pribadi saya, pendedahan info ini bukanlah satu kesalahan tetapi sebagai penguat semangat buat pencinta seni silat melayu. (Betulkan saya jika saya silap)

    ReplyDelete
  36. Salam..
    Banyak perkara dibicara didalam ruang ini... ada yang setuju, ada yang tak setuju dan macam lagi yang cuba dipertahankan... Bila berguru macam-macam yg kita jumpa biar seribu murid tapi hanya sorang dua sahaja yang sampai... guru tak bagi habis... umpama buah durian, guru mengupas buah durian dan memberi isinya kepada anak murid untuk dimakan, memang sedap isi durian itu bukan? tapi ada siapa yang perasan bahawa biji durian itu guru tidak beri kepada anak murid, guru ambil dan tanam biji itu dijaga hingga besar dan mengeluarkan hasil akhirnya dimakan semula anak murid yang lain, kecuali dibagi sorang dua yang betul2 berhak untuk menanamnya dan menjaganya. Jadi tak perlulah di pertikai zikir-zikir itu, kalau betul ianya memang sudah bahagian awak, awak akan dapat. Tapi bagi saya zikir ah dan hu itu belum lagi... maaf ya jangan marah... nasihat saya jangan di amal zikir itu panas tapi jangan dibuang.... fikir-fikirkan lah...

    ReplyDelete
  37. nak kongsi ilmu, kongsi la. tapi biarlah tulis sampai habis. fatiha batin macamana? otak fatiha macamana? sarung fatiha macamana? pati fatiha macamana? kalau betul le macam tuan azizan dakwa ilmu syekh abu darsan.

    ReplyDelete
  38. Kiyai Salleh pernah bertempur dengan 3 orang Raden yang kebal dari indonesia yang berpihak kepada komunis. Dua dari raden yang kebal tersebut tumpas di mata pedang Kiyai Salleh. Manakala seorang Raden lagi tumpang dalam pertempuran batin lawan batin dengan Kiyai Salleh. Setiap pengajian ada senjata rahsia masing2. Tak perlu dedahkan.

    ReplyDelete
  39. Sememangnya Ilmu yg di atas adalah asasnya sahaja..... jadi xperlulah nak bertegang leher di sini. Berlapang dada adalah jalan yang terbaik. Salam Ramadhan dari saya buat semua yang sanggup berkongsi idea dan komen di dalam blog ini.

    ReplyDelete
  40. Hadiah Al-Fatihah 12 dan hadiah Al-Fatihah 5

    ReplyDelete
  41. Salam saudara persilatan, tentang apa yang diperkatakan ilmu rahsia yang didedahkan bukan untuk menunjukkan kepandaian atau kehebatan guru... tetapi sebagai penuntut kita haruslah mencari ilmu dan perlulah dikaji terlebih dahulu sebelum mengamalkannya. Jangan kita bertelagah dari mana asalnya ilmu yang di terima tetapi haruslah mengikut lunas dan tidak menyalahi dalam Agama Islam. Apa yang dipaparkan adalah baik untuk di lihat kerana ilmu persilatan masih banyak yang belum diterokai dan apabila tiada insan yang menyingkap rahsia persilatan iannya akan pupus. Jangan kita salah menyalahi saudara persilatan dalam menuntut kebenaran.Dan jangan kita membuka aib orang yang telah tiada dan kita patut berterima kasih dan bersyukur kepada Allah swt kerana telah memberikan ilmu kepada orang-orang terdahulu dan sekarang kita yang mengamalkannya. Ambil yang baik dan tinggalkan yang di larang. Saudara Azizan .. harap saudara terus dapat memberikan rencana yang lebih mantap pada masa hadapan untuk tatapan anak-anak persilatan. Anak-anak persilatan marilah kita sama sama mengembangkan ilmu persilatan melayu agar tidak hilang ditelan zaman. Simpanlah ilmu yang ada dan berkongsilah sesama saudara persilatan untuk kebaikan. Jagalah tanah tumpah darah kita agar tidak di khianati oleh anasir luar.

    ReplyDelete
  42. apa y nk dgaduh2 nim..wat malu je law orng bukan islam tgk..mcm ni jelh cg azizan,,entry kali mgkn panas skit sb dtng pkra negatif..smolek2ny bek pdam entry ni dr ad y trus skit aty..kt bkn mpjuangkn khbtan,khndln n kpndaian tp motif sbnr kt adalah u ALLAH,u mpjuangkn Agama ALLAH..kt ad akal kt blh bfikir sndri..jk dh mjd buah mlut bek dpdamkn je..u elk sngkata dlm hati..xmolek cbar mcabar..ilmu ini bkn ilmu kt,ilmu ALLAH..law dfkirkn lbh bek dpdmkn je n u pkngsian lpas ni dhrap lbh bhati2..hrap2 saudara smua fhm lbh bnyk negatif dr positif dlm kt u mympai ssuatu y dlm,tsurat n tsirat dlm intenet ni..aseny ckp skdr kt mbritahu sjrhny,khbatan ilmu ALLAH ini,,bkn dgn brithu rahsia,syaratny dgn cra bgni tkut hnya krn spotong ayat 2 kelak tawar n binasa sndri n dslah erti sstgh phak n tkut dslah gna..ingt ble rhsia tdedah tnpa kwln musuh mudah hndak terjah..mnsia ni ad mcm2 rgam n law sdra bnyk bkwn aseny sdra smua mst th rgamny..mgkn kt rse mnda 2 bek tp len orng len crany..bnyk crany u bniaga,u mpluaskn ilmu ALLAH ini tp bkn cra pdedah bgni..ad part kt blh dedah,ad part kt kne rhsiakn jg dgn pdedahn y bek..hrap saudara smua fhm..y panas ttp panas y sjuk ttp sjuk..andai sdra smua pnh ilmu ddada rse dh blh bfikir sndr..bnyk cra lg kt u mengajar anak muda kt dkt dgn ilmu ALLAH n scra lngsung mjdi hamba ALLAH y taat bkn krn ilmu tp krn tkutkn ALLAH,mengejar ilmu hnya tujauan y 1,,hnya u dkatkn dri dgn ALLAH n tkut akn ALLAH..hnya pndangan..y xth ap2 cm skdr gna akal y ad...smcm snjta dunia skrng ni jgk,kt pn xth enth brpa biji plncar roket nuklear y ad kt usa 2,,y psti kt th kwjdanny tp kt xth brapa biji y ad,,mgkn 10,mgkn 20..skali bom hncur smuany..prumpaan,,hrap2 fhm la..ilmu ddada xkn bguna jk akal xdguna sbekny..jdlh sprti pmen bola y th pkai akal n hati bkn hny th pkai kaki je..mf law de slpslh..skdr bkngsi..

    ReplyDelete
  43. yea la cikgu....mungkin ada ahlinya kat sini yg memegang amanah agar amalan perguruan tidak disebarkan secara terbuka...kecuali kepada ahli... dan memang benar kebanyakan ahli perguruan memegang erat amanat ini.... mungkin ini yg nabi pesan agar jgn memeningkan kepala org awam (bukan ahli)bila berbicara tentang ilmu... sebab blog cikgu ni terbuka... ada orang ambik amalan perguruan tapi bukan ahli....ada ahli perguruan tapi tak ambil amalan.... ada yg garang kat sini.... tak tentu arah cikgu tak sebut amalan tu dari perguruan mana.... tak la kawan2 rasa tersinggung..... ada yg pegang amanah sewaktu baiah dan perlimau tapak dan seni....

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum.
    kalau dah sampai makam makrifat, segalanya diisbatkan pada zat, sifat,af'al sahaja. maka takkan wujud isu mempertikaikan apa yg orang lain buat. Jika musuh mahu dikalahkan jangan kita berpecah belah, jalan berikhtiar kita bermohon pada allah. selagi mempertikaikan, selagi itu ada nafsu, selagi ada nafsu maka belum sampai lah ke MUTMA'INNAH apatah lagi RADHIAH,MARDHIAH mahupun INSAN KAMIL.
    Maaf jika terkasar berbicara, sekadar mengingatkan diri sendiri

    ReplyDelete
  45. Assalam saudara azizan... saya setuju dengan saudara. amalan ilmu diatas adalah asas sahaja.
    Moyang saya juga pengamalnya tetapi bukan dari kiyai salleh. beliau terlibat secara langsung dalam perang sungai manik. Bapa saya juga diijazahkan ilmu ini. Datuk saya meninggal masih muda tak sempat. Amalan ilmu ini dinamakan KOTA NEGARA. Ada lg tawasul dan bacaan amalannya. yang ada diatas cuma 1/4 sahaja. Saya juga mewarisinya. Saya sokong saudara hebahkan ilmu yang tersurat kepada bangsa kita... siapa yang terpilih oleh ALLAH akan menguasainya. Kembalikan kegemilangan bangsa kita.. masa sudah tiba.. masa sudah dekat..
    ADA perkara hendak dikongsikan disini...pada firasat dan perkiraan falak saya. Tahun 2013 akan berlaku pertukaran pemerintah dan ada berlaku pergaduhan besar...

    ReplyDelete
  46. Semua benda nak diceritakan..susah jugak macam ni..pasni tak perlu pergi cari Guru la..cari ja dalam blog ni..semua nk dicerita..mana nak ada rahsia dah..terbogel la semua sekali..hurm..ilmu terbang takda ke nk di ceritakan?post macam ni tak berapa sesuai nk dipaparkan kt sini..tolong la hormat kepada anak2 murid yang masih memegang amanah untuk menyimpan rahsia..

    ReplyDelete
  47. TENGKU PANGERAN SUNAN SUFIJanuary 11, 2012 at 9:54 PM

    assalamualaikum.....hamba juga adalah pemegang amanah sebagai khalifah selendang merah dr amalan kiyai hj salleh dan juga syeikh osman....pada saya ini semua xde masalah....xperlu bertelagah ...jaga sahaja ilmu masing2..beringat lah...insan al kamil itu hanya RASULULLAH S.A.W yg bisa mencapainya...jd jd jgn la sesiapa pun bermimpi...ni nak tnya ckit...tuan pnya blog ini berasal dr KELANTAN ke??? - TENGKU PANGERAN SUNAN SUFI AL-QADIRI AN-NASYABANDI ASY-SAMANI AR-RUHANIAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bismillah..Maaf dulu tok mohonkan pd cucu Pengeran sbgai tanda saudara islam dan hurmat..tok cuma nak tya pd cucu,,klu tak tau atau memang tak pernah berguru dgn dua org pak kiyai ni..jgnlah cuba nak kata kan yg HAK..jgn kita berckp klu kita sendiri tak tau.. dua pak kiyai ni tak pernah mgizin kan anak murid nya memberi ilmu atau berlajar ilmu sabil ni dlm laman ini..dan bukan senang ilmu yg diwarisi oleh dua pak kiyai ini diberikan pada semua org..termasuk anak murid mereka..sbb mereka tau mgkin perkara yg dijangkakan oleh mereka mgkin akan berlaku...tp apa yg mereka jangkakan dgn izin allah..memang benar2 berlaku..seperti hari ini..Tok tau ilmu allah.sbb hak allah lah kita kena jaga baik2 supaya ia nya tdk dijdkan bahan jualan dan tdk jatuh pd org tdk bertggong jwb..akhir kalam tok mohon ampun dan maaf..klu segala teguran tok membuat saudara2 tok terasa..Assalamulaikum.

      Delete
  48. Saya nak betulkan sedikit apa yang ditulis oleh saudara. Perang sabil oleh kumpulan selendang merah batu pahat dan sungai manik berlaku pada tahun 1945. Kedua-dua kumpulan adalah dari kumpulan yang berlainan walaupun kedua-dua dipanggil selendang merah.

    ReplyDelete
  49. Dikatakan ilmu Kiyai Salleh Batu Pahat berasal dari Mufti Johor iaitu Syeikh Fadhil Bantan. Manakala ilmu Syeikh Osman Lenggong berasal dari Pendekar-Pendekar Pahang iaitu Mat Kilau dan Datuk Bahaman.

    ReplyDelete
  50. Salam Dunia Persilatan dan Tuan Guru Azizan, Kita org melayu harus bangga dgn adat dan dunia persilatan kita. Pedulikan pada mereka2 yg pandai berkata2 tp tak pandai menilaikan sejarah ilmu org melayu itu sendiri. Bukan saya hendak menyebelahi mana2 pihak tapi sekurang2nya kita tak perlu bertikam lidah mempertikaikan ilmu atau tahap ilmu seseorang itu kerana ilmu yg sebenar2nya adalah dr allah semata2. Teruskan perjuangan mu Tuan Guru Azizan semoga kita dapat kekalkan budaya dan tradisi nenek moyang kita yang makin hari makin dilupakan oleh bangsa kita sendiri. Semoga allah memberi kekuatn kepada dunia persilatan melayu dan semua yang terlibat. Salam dari Cucu Cicit Panglima Hitam.

    ReplyDelete
  51. ( Selendang Merah ) - Berbentuk Lam alif atau hak Khilaf, Adalah Pakaian Utama Panglima Perang dan dipakai semasa Darurat sahaja, tidak boleh sewenangnya dipakai, pantang dibawa ketempat Maksiat dan tempat kotor, ia mempunyai qosam dan wifik amalan perang yang diberi khasiat oleh allah taala sebagai pelindung diri dan keluarga juga masyarakat amnya, ibarat sebuah payung ghaib yang dapat menangkis sebarang bentuk senjata musuh dgn izin allah pula akan di bantu tentera tentera allah dilangit yang tujuh mewakili selendang itu turun kebumi dan menjelma atau tidak menjelma seramai yang kita tidak terfikir banyaknya, hanya allah yang tahu. Semua akan berlaku dengan izin allah semata mata, adalah tidak mustahil bagi allah melindungi sesiapa yang dizalimi oleh musuh-musuh islam. ( Bengkong Hitam ) - Berbentuk bengkung dan diikat dipinggang, dgn kain berwarna hitam menggambarkan ia adalah merbahaya sekali. Bengkong Hitam di amanahkan allah seorang Panglima utk menjaga qosamnya yaitu Panglima Hitam yang amat garang dan ganas sekali, hanya dipakai semasa hendak menentang musuh sahaja, mendatangkan keberanian secara tiba dan menyerang musuh dengan kekuatan berpuluh kali ganda manusia, istilah "Amuk " amat sesuai bgnya, ia diamanahkan allah muakil bawah bumi yg tujuh untuk menjaganya, bilangannya amat ramai dan tidak diketahui,hanya allah yang tahu. Tetapi harus diingat bahawa kedua-dua pakaian perang ini harus menjalani suluk terlebih dahulu untuk menguji bahagian dalaman yaitu hati dan jiwa.Bukan mudah utk memilikinya, ia mengandungi amalan Harian yang perlu dilakukan setiap hari sebagai pakaian diri.

    ReplyDelete
  52. KENAPA RAMAI SGT YG PERFIKIRAN CETEK???? DI SINI SAYA JELASKAN...SAYA JUGA SEORG PEWARIS AMALAN SELENDANG MERAH DR KIYAI SALLEH DAN JUGA SYEIKH OSMAN....AMALAN MEREKA ADA PERSAMAANNYA...GUNA AYAT 4 JUGA...SAYA AMBIL KEDUANYA...DAN SAYA JUGA ANK GAYONG...SO APA MASALAH NYA KEPADA MEREKA YG MEMBEZA BEZAKAN ILMU INI...SEMUA NYA KEMBALI PADA ALLAH SWT JUGA....SAMA TP XSERUPA....-TENGKU PANGERAN SUNAN SUFI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bismillah..maaf tlbh dlu tok mohonkan.pd cucu yg diatas.klu cucu yg tak cetek..disini tok nak tya cu..knapa cucu melaggar amanah dua org pak kiyai ni..malahan ia guru cucu..Cu!!!klu bnrlah pernah berguru dgn pak kiyai hj saleh dan hj osman,,mereka tak pernah mgizinkan apa yg cucu ckp ini..ini lah kebenaran nya yg cucu bkn dari anak murid nya..tok tak mau hal mcm ni diperbesarkan..pd mereka yg tak mau dgr nasihat dari tok..terpulang.jgn kesalkan klu sautu yg berlaku kerena kesalahn bangsa kita dan diri.Tak salah klu kita nasihat dan menegur pd perkara yg betul..Sekian tok..Assalamulaikum.

      Delete
  53. subhanallah...sama2 lah kita kembali kepada Allah dan Rasulullah..aku lihat amat teruk perbalahan berkenaan amalan selempang merah ini...jangan begini sahabat sekalian..yang punya amalan ini, sebaiknya jangan ada riak takbur di hati..jika dengan tujuan untuk berkongsi ilmu, aku hargai niat itu, amat baik sekali..tapi kadang2, sesuatu perkara itu kita lihat pada hati kita ianya baik, tapi jika akibatnya banyak akan menimbulkan fitnah, sebaiknya jangan disiarkan..dan kepada semua komentar, jangan semua kita su'u zhon.. sebab kita semua punya kelemahan dan kelebihan..tiada yang sempurna melainkan Allah..yang lebih itu kita kongsikan dan yang kurang itu kita tambah2kan..yang penting..niat hati perlu ikhlas.

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum w.b.t.

    Wahai saudara sekalian....ilmu Allah tiada yang rahsia....Allah terang dalam nyata...hanya hijab manusia yang membezakan tahu...tiada haram ilmu Allah untuk hambanya.... ;-)

    ReplyDelete
  55. Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah (yang menyampaikanmu) kepada Allah, serta berjuanglah di jalan-Nya, agar kamu menang. (al-Maidah :35)

    ‘Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka ia benar-benar mendapatkan petunjuk, dan barang siapa yang disesatkan, maka orang itu tidak akan pernah engkau dapati memiliki wali mursyid (pemimpin yang mampu memberi petunjuk).” (Al-Kahfi :17)

    ReplyDelete
  56. Cuba kamu ceritakan rahsia peribadi kamu kepada semua orang ?

    ReplyDelete
  57. terima kasih atas pendedahan ringkas Cg Azizan..kalo xbc blog ni,mungkin smpai mati pn sy x tahu wujudnya ilmu sebegini..semoga sedikit pendedahan ini akn membuatkn sy lbh berminat utk mengetahui rahsia2 ilmu hulubalang yg semakin hilang..

    ReplyDelete
  58. Salam Cikgu..

    Terima kasih sudi berkongsi maklumat tentang artikel ini.

    Jazakallah khair

    ReplyDelete
  59. ASSALAMUALAIKUM wahai sekalian HAMBA-HAMBA ciptaan ALLAH S.W.T

    ada yang tahu tapi xbagi tahu
    ada yang tahu xnak ambik tahu
    ada yang xtahu tapi buat-buat tahu
    ada yang xtahu dan terus xnak ambik tahu..

    "apa nak dirahsiakan ilmu-ilmu ALLAH s.w.t"
    bukankah semua ilmu itu tergolong dalam ilmu-ilmu hikmah?
    dan bukankah setiap sesuatu itu berlaku HANYA atas IZIN ALLAH S.W.T?

    ILMU itu semakin berkembang tapi makin berkurang

    SETIAP ILMU ITU BERLAKU ATAS IZIN ALLAH S.W.T SEMATA-MATA WALAUPUN HANYA SEKADAR UCAPAN BISMILLAH..

    ReplyDelete
  60. ASSALAMUALAIKUM wahai sekalian HAMBA-HAMBA ciptaan ALLAH S.W.T

    hamba ingin kongsikan sedikit ilmu hamba walaupun tidak seberapa dibandingkan ilmu-ilmu saudara sekalian..

    pada yang ingin mengamalkan silah..hamba izinkan cukuplah dengan menghadiahkan bacaan al-fatihah kepada saidina RASULULLAH S.A.W
    dan juga sedekahkanlah al-fatihah buat hamba yang daif ini.

    istighfarlah: 70 000 kali tanpa waktu dan tempoh..sebatikanlah istigfar di dalam diri..
    nikmatnya amat berharga..(terlalu senang untuk dilakukan tetapi terlalu sukar untuk dilaksanakan)

    pada peringkat ini..ikhlaskan hati (pasakkan niat hamba beristigfar ini HANYA KERANA ALLAH S.W.T)

    *antara hikmahnya:
    -sesiapa yang mengamalkannya sahaja akan mengalaminya..

    -pada peringkat ini juga iblis dan syaitan pasti mengganggu tapi jangan sekali-kali takut..ALLAH bersama-MU

    usah dibahas usah ditanya: yang PASTI..pengamal akan merasai hadiah dari ALLAH S.W.T

    amalkan HANYA KERANA ALLAH S.W.T bukan kerana hikmahnya..assalamualaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamulaikum..nak bincang org yg tak fhm memeng payah..semua nya nak tunjuk hebat dan pandai..nshat yg lbh tau..org yg buat2 tau tak mau dgr pd yg tau..

      Delete
  61. seperhatian saya,ianya teramat2 sekadar maklumat ttg sesuatu ilmu,bukan untuk mengajar secara 100 peratus ilmu tersebut pada orang awam,atau pada siapa2,dan menunjukkan yang ilmu ini amatlah berbagai2 dan teramat luas,dan isi ilmu ini jika mahu,perlu dituntut secara terus atau direct,bukan baca dalam blog atau mana2 sumber tidak sah,jadi siapa yang cuba2 amal atau ambil secara tidak sah,saya rasa cara itu tidak akan berhasil dan batal.tiada sanadnya yg sahid.bagus ilmu2 ini diberitahu akan kewujuddannya,kerana anak2 muda sekarang hanya ada ilmu facebook dan twitter sambil tayang muncung mulut.sekadar pendapat saya.sekian

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum..maaf jgn berkata klu mengaku yg kite anak murid kiyai saleh..atau anak murid tuan sheikh osman lenggong..klu btul anta2 berguru dgn nya..tak pernah tuan membenar dan mgizinkan Rahsia2 ilmu selendang merah dan selempang merah diperturukan dlm laman ini..MAAF..jgn sbb nak nama kita sanggup menjual nama tuan guru..dan sggup amanat guru dilanggar...nnti ilmu tak berkat..hrp klu kita tak fhm.

    ReplyDelete
  63. Muhammad Iskandar UmarAugust 27, 2012 at 8:38 AM

    Assalam... terasa jelek membaca komen-komen dari saudara-saudara kita, apalah yang dibanggakan dengan ilmu tu.. jika ia tidak terisi di dada... hanya di atas sekeping kertas.. atau di dalam blog.. lupakah kita dengan hubungan kita dengan Allah... SubhanAllah... tiada daya kita dengan izinNYA... Walau ilmu diini diamalkan oleh orang kafir sekalipun... jika diizinkan Allah untuk menjadi... siapa kita untuk menafikan kuasa ALLAH... jangan lupa... siapa kita.. Kenapa ya... Allah turunkan Al-Quran.. sedangkan di dalamnya penuh dengan ilmu dan hikmah... naskah Al-Quran berada dimana-mana sahaja.. senang diperolehi.. tidak disorok pun... malah diwajibkan untuk mempelajari dan memahami.. kenapa ya ILMU segala ILMU itu tidak disorokkan... mmm... sesungguhnya.. kejadian Allah itu tidak sia-sia...

    ReplyDelete
  64. Salamun Alaik;

    Bagi pihak yang masih tidak berpuas hati dan keliru dengan posting saya berkaitan AMALAN di atas, saya syorkan agar perbanyakkan ISTIGHFAR supaya lebih berlapang dada dan bersangka baik. Hindarilah diri kita dari KETAKSUBAN YANG MELAMPAU terhadap amalan2 berbanding KEBERGANTUNGAN DIRI KITA KEPADA ALLAH SWT yang Maha Berkuasa di atas sesuatu. Saya berani memaparkan Amalan ini kerana ianya BUKANLAH RAHSIA bagi saya. Kekeliruan ini sebenarnya berpunca dari kejahilan diri insan. Ilmu Allah SWT itu AMAT LUAS. Begitu juga dengan SANAD AMALAN ini. Jangan sempitkan fikiran. Ilmu ini milik ALLAH SWT. Kepada yang terima amalan ini, ikutilah amanat Guru menikut SANAD masing2. Tidak perlulah mencampuri urusan orang lain. Jika Guru tuan2 melarang mendedahkan amalan ini walaupun satu huruf maka ikutilah amanat tersebut manakala jika Guru dari Sanad berbeza tidak menghalangnya, maka berbezalah amanatnya. Saya sendiri terima dari keduanya, maka terpulanglah kepada saya yang mana satu yang menjadi pilihan.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy berkenan dgn pendirian tuan azizan.
      . Mohon bersahabat jika sudi..
      0167352287.
      Tkasih.Assalamualaikum

      Delete
    2. Sy berkenan dgn pendirian tuan azizan.
      . Mohon bersahabat jika sudi..
      0167352287.
      Tkasih.Assalamualaikum

      Delete
  65. Salam persilatan......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgnla bila 13 Mei berulang, Melayu bergaduh sesama Melayu...... Nauzubillah hi min zaalik.............

      Delete
  66. Janganlah disebabkan sedikit kekhilafan,maka kita berpecah belah..... setuju dengan pandangan tuan. Bagi mengelakkan hal sedemikian berlaku, diharapkan agar masing2 bersiap sedia dengan kumpulan masing2. Di suatu ketika kita akan bergabung tenaga. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum... betul kata cikgu Zizan jangan kerana khilaf kita berpecah .. bersatu sbg ummat Islam wajib.. amalan ini ( wirid perang ) banyak versinya... kalau mengikut Toriqah As-Syazaliyyah memadai dengan amalkan Wirid Nasr.. ilmu Allah itu luas..

    ReplyDelete
  68. ilmu itu hak ALLAH s.w.t
    jika sesuatu itu boleh meningkatkan keimanan kepada ALLAH s.w.t..teruskan berkongsi..pahalanya amat besar..namun jika sesuatu ilmu akan menjauhkan merosak iman,HENTIKAN..

    ilmu ALLAH s.w.t itu amat luas..REDHA ALLAH s.w.t itu amat penting

    pada yang mencaci penyebar ilmu..muhasabahlah diri..tanyalah pada diri..adakah amalan kalian akan menjadi ilmu karomah jika ego dalam diri masih menebal? adakah apa yang kalian ketahui namun disembunyikan tidak akan dihisab?

    merasakan diri kuat kerana memiliki ilmu?
    ketahuilah..setiap amalan tanpa keikhlasan akan memudaratkan diri di akhirat nanti..
    ketahuilah..beramalah kerana ALLAH s.w.t bukan kerana kekuatan.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..Alangkah indah dan kukuhnya jika bangsa melayu kita bersatu padu.."orang cina peram batu,orang melayu peram pisang"..masing2 dipisahkan krna ideologi..ilmu perlu dipeturunkan jika tidak ia akan pupus..maafkan jika ada tersalah kata..

      Delete
    2. Rasa2 macam peristiwa berdarah akan kembali lg..perkuatkanlah amalan..pakaian dan batin untuk mengharungi semua ino..mga allah memperkuatkan diri kita semua untuk mempertahankan agama.bangsa dan tanah air..aamin..

      Delete
  69. Azizan bukan Ahli Selendang Merah Kiyai Haji Salleh Panglima

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon bezakan antara Ilmu, murid dan ahli. Ambo dah muak sgt dengan isu ni. Cukuplah menyibukkan diri pasal ambo dan post di blog ni. Perbanyakkan Istighfar, Sentiasalah berzikir dan Lazimkanlah Selawat. Itu yg lebih UTAMA. Tidak menjamin masuk Syurga Allah SWT walaupun menjadi ahli atau bukan dalam Selendang Merah ni. Maka, persiapkanlah diri masing2.

      Delete
    2. Ilmu Allah meliputi 7 petala langit dan bumi, Murid adalah orang yang berguru manakala ahli adalah orang yang menyertai sesuatu dengan memenuhi syaratnya.

      Delete
    3. Apa saja yang terjangkau oleh fikiran itulah ilmu Allah. Dia tunjuk yang baik dan yang buruk. Jadi pilihlah yang baik.

      Delete
  70. salam semua.tahniah saudara azizan teruskan usaha anda.semoga bolg ini menjadi wardah perjuangan.

    ReplyDelete
  71. salam kepada semua yg hebat2 didalam blog ini terima kasih kerana melontarkan hujah2 yg bernas dari keilmuan masing2 hebat2 saya hargai.pada pandangan saya saudara azizan telah menjalankan tanggungjawabnya sebagai pewaris keilmuan dengan menggunakan makanisma modern utk berkongsi kepada golongan muda yg tidak pernah menjumpai keilmuan hebat dari guru2 tua yg hebat.dalam dunia serba modern saudara azizan telah menggunakan teknologi utk sama2 memertabatkan keilmuan dan harata bangsa melayu yg makin hilang ditelan tanah bila guru2 yg hebat sudah tiada.kepada guru2 dan murid2 yg mempunyai ilmu yg tinggi didalam blog ini saya rasa x perlulah kita bergaduh2 bermati2an utk menegakan kebenaran masing2.dari pengamatan saya pekara yg menjadi kemarahan adalah perkongsian ilmu yg dikatakan rahsia.saya rasa pekara ini xperlu di peranjangkan keran banyak lg pekara besar yg perlu kita bincangkan disini seperti bagai mana kina boleh bantu bangsa melayu utk mempertahan maruah bangsa dari segi ekonomi,jati diri,memperjuangan anak muda agar tidak terpengaruh dengan budaya songsang,akidah,sosial.pekara2 ini yg sepatutnya kita bawa.bukan mempertikaikan keilmuan yg hendak disamaikan.saudara ikhwan sekalian melayu islam dan penganut islam didunia sangat2 lemah sekrng ini.kita mesti membentu suatu legasi agar melayu bangsa melayu,pemikiran melayu,budaya melayu,keilmuan bangsa melayu akhir zaman betul2 mantap kerana bangsa melayu adalah bangsa pilihan akhir zaman.xguna kalau ilmu tinggi tapi simpan x diturunkan pada waris.xguna pandai berkata2 .kritik tp xde wardah untk mengembangkan ilmu.itu sebenarnya masalah kita org melayu.sering bertelingkah pada pekara asas.sedarlah yahudi,nasrani majusi,budha dan hindu dah lama bersiap sedia utk menghancurkan bangsa melayu.mereka tidak lekang lua atau alpha walaupun sesaat pun untuk menghancurkan bangsa melayu.kerana mereka mengkaji alquran dan hadis mereka tahu bangsa yang terahsia yg akan memimpin panji2 hitam dari timur ada bangsa jawi atau jawiyah dari keturunan keturah........insyallah mari lah sama2 kita bersama2 dengan baju melayu,budaya melayu ,pakaian melayu,amalan melayu keilmuan melayu yg terus dari allah swt.

    ReplyDelete
  72. kita buat apa yg kita tahu dan kita akan dapat apa yg kita x tahu.jd renung-renungkanlah

    ReplyDelete
  73. Bagi yg rasa mahu menyampaikan ilmu allah walau seayat, sampaikanlah, bagi yg tidak mahu menyampaikan, simpanlah sendiri. Yg nak bertelagah apa hal.....gayongke, sendengke, apa ke...bagi aku, hebat manapon saseorgtu, bukan teletak atas amalnya..ianya teletak atas izinNya. Yg nak bebalah pasal ilmu allah buat apa.Bukan semua yg baca mengamalkan, dan bukan semua yg tak menyampaikan selamanya mengamalkan,,,mengarutlah kalau nak betelagah pasal ilmu. Terimakaseh pd empunya block, brani menyampaikan.

    ReplyDelete
  74. sungguh panas entry ni ....... tahniah pada empunya blog dlm mempertahankan entri ni ...... semoga tuan sentiasa dalam lindungan Allah .... saya harapkan tuan dapat teruskan berkongsi ilmu persilatan dan dpt menarik minat saudara2 kita mempelajari ilmu silat ....

    ReplyDelete
  75. Maaflah yer, saya bertanya sedikit sahaja.. Saya sebagai keturunan haji salleh nak tanya sikit sahaja, ada selendang merah dekat kamu sekarang? Pernah di buka sususan lipatan itu dan lihat ayat di dalam nya?atuk saya pernah bercerita kepada saya tntg smua ini dan moyang saya punya kehebatan, tapi katanya semua ilmu ini rahsia allah (ilmu allah).. Pantang dipertontonkan dan di pertunjukan kerana ianya hanya terjadi hanya kerana kehendak allah.. Jgn mengamal tanpa guru, atuk saya da uzur duduk d kluang johor skrg nie.. Dulu rumah atuk byk keris2 n pedang, beberapa tahun lepas atuk tanam smua bawah rumah kata nya tiada guna lagi.. Salah satu selendang merah ada d saya, hadiah atuk dan tiada apa d warisi kat saya kcuali Ilmu Hak iaitu Ilmu Allah yg hanya akan terjadi dengan kehendakNya.. Tiada salah nya belajar tapi belajar lah dari kulit ke kulit, jgn di cedok dari bahagian ke bahgian.. Assalamualaikum

    ReplyDelete
  76. aku belajar ilmu buat bom..ok tak?

    ReplyDelete
  77. yg aku tau...sapa blajar ilmu trutama ilmu melibatkan ayat quran dan zikir tanpa guru..setan le yg akn jd guru dia dn kena isim..sbb tu ramai yg jd gila @ separuh gila blajar tnpa guru ni..matrimba

    ReplyDelete
  78. Banyak yang lantik diri sendiri hendak jadi guru...,sampai pak abu sendiri buang hubungan dengan ahli yang berpaling tadah.ingat ilmu rahsia bukan untuk dipersembahkan pada bukan ahli.

    ReplyDelete
  79. Nice posting.....xsalah bkongsi....nk amal atau x....nk pcaya atau x...tpulang pd dri msing....waalahualam

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum Tuan punya blog dan semua pemberi komen,

    Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali.

    Kalau Islam pada nama, sama saja seperti Ah Seng, Muthu dan Robert.

    Islam bukan pada bangsa dan keturunan, tapi fitrah kepada semua Manusia supaya menjadi rahmat kepada sekalian alam.

    Kenapa pesanan Rasulullah SAW supaya berpegang dengan tali Allah, tak siapa pun peduli? Maksiat masih bermaharajalela. Mungkar di depan mata tak siapa peduli. Tambahan pula bila berpangkat atau berdarjat.

    Raja segala raja, hanya Allah empunya segala.

    Yang dikatakan rahsia, ingin terus disimpan. Yang terang lagi nyata tak berani disanggah.
    Didalam hadis, puasa rukun yang ke 4, tapi Malaysia Boleh kata rukun ke 3. Takda siapa yang kisah.

    Sesama Islam pun mahu bertelagah. Sampai bila pun, kita tak kan bersatu. Gelak sakan Ah Seng, Robert dan Muthu.

    Sebelum 13 Mei berulang kembali. Ada baiknya hukum Allah ditegakkan, dari berselindung disebalik syaitan yang bertopengkan Melayu. Malayan Union telah ditolak, dasar penjajah diteruskan juga. Kasihan pejuang Melayu Islam yang terdahulu, nilai perjuangan dijual dek mengejar kemodenan dan kemajuan oleh Anak cucu dan pewaris ilmu.

    Kata ikut Al Quran dan sunnah. Cakap berdegar, habuk pun tarak. Masih ada penonton dan pendengar setia. Pelik bin Hairan dengan nasib bangsaku, Islam dikembiri depan mata dengan momokkan sistem penjajah. Masih dibiar berleluasa.

    Mungkin Tuah pernah berkata, "Tak kan Melayu hilang di dunia". Lupa lah kita pada kaum kaum yang telah pupus dilenyapkan Allah dari muka bumi. Nikmat Tuhan yang manakah kita dusta kan.

    Berdamailah demi agama tercinta. Darah sesama Islam, adalah haram.

    Wassalam
    Abdullah

    ReplyDelete
  81. Hee... Pelikla ore sinii... Bukan cikgu azizan kabo lake dh tu.... Information sahaja... Bukan pengijazahan... Cikgu azizan letak rajah lam jalallah tu pon byk dh cut, ni pulak zikir selempang... Siap ngaku datok nenek pon ada kt sini... Fhmkn stetmen cikgu azizan tu dulu... Dh tahu sgt rahsia di dlm rahsia, baiklah kita semua diam kerana diam itu bijaksana... Xperlu la nk shout sana sini nk tunjuk kita ni tau segala..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal... poyo dia org ni, cikgu azizan cite suku dari luaran jer... pembaca2 yg lain nak hafal? hafal la... tak salah pun... lagi pun bukan menjadi pon kalau tak ada guru yg ijazah dan perincikan amalan

      Delete
  82. Assalamualaikum...nk watpe kebal2... nk watpe ghaib2... klau berperang krn allah..bertawakal padaNya... mnang al-hamdulillah... klau mati...x ke syahid....ank2 palestin rmai yg syahid brprang pkai batu jalanan jer.. sila fahamkan ayat3 surah Az-Zumar, dan ayat 40-60 surah As-Saffat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah.... senang ko cakap... kalau mcm tu, negara tak payah beli senjata, beli batu jerr.... zaman nabi pon perang menggunakan pedang... tak guna dia org batu, mcm cadangan ko tu

      Delete
  83. MengenaiSelempang Merah ni sila baca juge.....
    http://hulubalangbanijawi.blogspot.com/2009/03/haji-mohd-salleh-bin-abdul-karim.html
    http://amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com/2009/05/chin-peng-kiyai-salleh-dan-selempang.html
    Di blog tu banyak Saye ceritrakan mengenai Selempang Merah....
    Saye ada melihat hampir semue bende pusake Selempang Merah, tapi Saye dak buleh punye....
    Puluhan macam bentuk senjata selain senjata-senjata modern, laskar rakyat yang tergabung dalam BSM menggunakan senjata-senjata tradisional seperti kampilan, parang bungkul, pedang kajang rungkup, pedang, parang panjang, mandau Kuala, sundang, keris Banjar, keris Beram Itam kanan, keris kuningan, badik Bugis, tombak, tombak paring (bambu runcing), skin, skil dll. Bagi mereka yang tidak memiliki persenjataan, boleh menggunakan senjata yang terbuat dari besi dan lain-lainnya serta menggunakan Al-Qur'an Istambul yang merupakan perlengkapan religius yang digunakan untuk mempertahankan kemerdekaan.
    Selain itu juge, Saye punye scenan buku tulisan tangan Selempang Merah yang diamal ba'da shalat fardhu.....
    Semoge bergune....

    ReplyDelete
  84. Tak kan bise diamal Selempang Merah oleh orang sekarang....

    ReplyDelete
  85. Salam...maaf mencelah, bg saya ianya bagus, cuma ilmu itu perlu berguru, siapa yang mngambil ilmu tanpa guru akan sesatlah ia..akan tetapi, masihkah sikap anak muda sekarang macam dulu?kalau jumpanya ia dgn guru yang murshid, Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  86. masyaallah...dr 2011-2013 masih betelaga lg?..brdamai la cara baik..jgn biarkan musuh melihat kelemahan kita melalui blog ni...sekarang ni melayu dah mula retak..pecah pun ada..inilah masanya musuh org melayu nak jatuhkan kita...sb mereka nampak perpecahan dlm kalangan kita...ada ura2 bahawa malaysia nak dikafirkan..rakyat melayu nak dijatuhkan..sultan nak dilenyapkan..jd sudahkah kalian bersedia dr sekarang..pertahankan agama bangsa dan negara kita..

    ReplyDelete
  87. Assalam... kerana asyik membetulkan hujah sendiri, tanpa sedar dah memecah amanah guru... siapa tahu amalan ni merupakan rahsia? kalau tak dikata kan RAHSIA oleh pemegang amanah2 tersebut, maka tak akan ada siapa tahu yang amalan ini menjadi rahsia didalam selendang merah... Kini semua pembaca dah tahu akan RAHSIA ini... Walau apa pun, belum tentu yang membaca boleh mengamalkannya lagi... Adat dan Adapnya masih tiada disini... Saya percaya amalan ini hanya masih diluarannya... Seperti umpama pasangan kelamin yg sudah diijab kabul; semua org tahu yang tentunya mereka akan bersetubuh, tp tidak pula diceritakan oleh pasangan itu bagaimana lakunya (sebab ianya rahsia).

    ReplyDelete
  88. Berserah je lah pada Allah akan apa yg nk berlaku... tiada ilmu milik manusia... Sekiranya orang yang mengamal berjaya didalam amalannya, maka itu adalah diatas izin Allah. Pengamal patut tahu akan natijahnya sekiranya mencuri... Mencuri barang hukumnya potong, maka mencuri ilmu, terimalah akibatnya sendiri...

    ReplyDelete
  89. butoh la lu....malaysia x maju sbb ad orng2 mcm ni la...puiii

    ReplyDelete
  90. assalamua'laikum tuan...mohon maaf sedikit teguran dan pandangan dari saya..walaupun tuan berkata ia hanya luaran sahaja namun ilmu ini tetap RAHSIA..ia disimpan begitu rapi oleh tuan2 guru kite terdahulu..jikalau tidak keberatan jangan lah disiarkan atau dibicara ilmu atau amalan2 rahsia pusaka kita..(secara terbuka)..dlm blog ini..
    mohon maaf sekali..

    ReplyDelete
  91. assalamualaikum buat semua,,,yg berilmu tambah ilmu ,yg tahu buat tak tahu,setakat baca je x de masaalah pun,,, berkongsi n mengetahui aliran aliran perguruan masing2,saya sokong tuan dalam blog ni hanya pengetahuan am ja pun'x de masaalah pun kalau kita fikir positif.nak amal tk d suruh pun,kalau amal pun x de jadinya insyaAllah seperti pengamal yg sebenar'kerana rahsia tetap rahsia.1 ijazahnya,2mandinya,3cara amalan istiqamahnye 4ajiannya 5maharnya 6nama pengasas pertama nya,, tawassul buat tuan guru ,,,,****tiang agama solat 5 fardhu x begitu wahai saudaraku muslimim dan muslimat

    ReplyDelete
  92. maaflah kalau ada silap ,orang baru la katakan(saya)

    ReplyDelete
  93. salam.. maafkan saya.. saya budak2 muda yang mepelajari sedikit sebanyak ilmu orang2 tua terdahulu.. maaf saya hanya ingin berbagi pendapat yang tak seberapa disini.. adalah lebih elok amalan2 rahsia terdahulu tidak diceritakan.. sebagai contoh amalan zikir yang perlu diijazahkan.. kerana anak2 muda spt saya ini sangat berpengaruh akan ilmu2 yang sebegini , keinginan utk mengamalkan sgt kuat.. kesan yang pernah saya alami ialah isim, kepanasan.. ini mgkin disebabkan ikut ikutan amalan yang tidak sempurna kerana tidak berjumpa dgn guru yang memiliki, pada masa yang sama saya miliki keinginan yang kuat tuk m'amalkan... rasanya lebih elok berbagi informasi sahaja tanpa perlu membuka sedikit sebanyak amalan2.. kesan negatifnya lebih dari positif..maafkan saya andai kata2 saye menyinggung yang empunya blog ini...

    salam..

    ReplyDelete
  94. Aslkm, sya dari kota kinabalu, sya ade blajo jugak selendang merah ni tpi yg pkai lam jalalah masuk dlm kumpulan ilmu kalimah bathin dlm selendang merah tak ade pun pkai lam jalalah setau sya tarik angkat pkai selendang tu jer, lamjalalah tu masuk bab ilmu kalimah, wallahualam

    ReplyDelete
  95. LG satu, yg korang uar2kan ttg selendang merah, satu sya nak Tanya, dlm ilmu selendang merah tu adakh ilmu2 gayungnya spt gayung angin, gayung api, gayung dlm dll (bkn silat gayung yer), Dan ilmu selendang merah tu masuk dlm perhimpunan ilmu apa? Sbb selendang merah ni selendang jer, mana perisai nya, mana senjatanya, mana penguncinya......dll, so tgk2 la ilmu tu, buat lah kajian, mana kurang tu carilah rajin risik bertanya ngan tok guru tu

    ReplyDelete
  96. As salam, ilmu selendang merah kiai salleh (sebenarnya dia bukan kiai yg alim cuma gelaran diberi oleh anak muridnya sahaja) adalah sesat dan batil. Ini adalah ilmu syaitan. Tapi menjadi hijab buat kamu semua yg meyakininya.... cakap banyak pun tak berguna. Jika sesiapa yg mengamalkannya akan mendapat "sakit ganjil" pada diri dan keluarga serta seluruh keturunan dan menjadi saka. Percayalah...

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum, bagi sesiapa saja yang ingin mengamalkan sesuatu ilmu hikmah bersumberkan alquran maka langkah pertama yang wajib dilakukan ialah belajar ilmu mematikan diri (menafikan keakuan ) melalui zikir nafas.apabila sudah mantap dalam mematikan diri maka barulah anda memilih untuk mengamalkan ilmu hikmah tanpa dampingan jin syaitan.iktikad anda terhadap amalan ilmu hikmah hanya seperti menelan obat panadol untuk melegakan sakit kepala(sekadar ikhtiar saja). Bukan ubat panadol yang melegakan tetapi Allah yang melegakan. Ilmu hikmah menjadi sangat tajam setelah anda mematikan diri kerana qudrat dan iradat anda larut dalam qudrat dan iradat Allah. Sebenarnya tanpa ilmu hikmah pun anda bisa mengalahkan sesiapa pun hanya dengan dengan melakukan makrifat kecuali orang yang lebih tinggi ilmu mematikan dirinya daripada anda.
    mengapa perguruan menyembunyikan amalan perguruannya ?
    Pertama, untuk mengelakkan fitnah di kalangan masyarakat awam yang tidak memahami.
    Kedua, ada orang awam yang tertarik untuk mengamalkan amalan perguruan tanpa berguru dengan betul sehingga tidak sempurna amalannya lalu didampingi oleh jin syaitan

    ReplyDelete
  98. Salam, sebab itu laa GURU, GURU jua laa - akan diketahui anak murid nya (yg konon mengaku) akan menyebarkan dakyah sebegini rupa = sebab itu diberinya kurang ; Hanya 4 sahaja ttp yang sebenar-benarnya lebih daripada itu (sebab itu tak sempurna Ilmu mu) !!!

    ReplyDelete
  99. Assalamulaikum pendapat saya sebagai murid hendaklah mengikuti apa yg guru katakan jangan di tentang itulah adab menuntut ilmu kalau ditentang bererti menderhaka sesungguhnya guru lebih tahu ilmu yang diajarkan dari murid aamiin

    ReplyDelete
  100. Salam semua hamba hanya nak BG pendapat klu nak cepat dpt ilmu ambilah kata faham seperti tertib Dan niat..bkn nak sebelahkn sapa2 kongsi Tak salah tu kn ilmu allah

    ReplyDelete
  101. Siapa pula hj. Hashim zu-riat wali songo...boleh tolong saya huraikan...

    ReplyDelete
  102. Jadi kelakar pula saya baca dari atas ke bawah ....ini apa yang saya rasa...hehehehe...

    ReplyDelete
  103. Jadi kelakar pula saya baca dari atas ke bawah ....ini apa yang saya rasa...hehehehe...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...