Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Sunday, March 10, 2013

ANGKATAN PERANG GAYONG

Salamun Alaik;
Penulis bersama Sundang Lipas

Susulan daripada pencerobohan puak sulu ke atas tanah air kita di Lahad Datu baru-baru ini dan juga keadaan yang tidak menentu di sekitar Sabah dan juga Labuan, maka atas rasa tanggungjawab untuk bersiap siaga menghadapi sebarang kemungkinan yang terbit dari peristiwa berdarah ini, akhirnya ANGKATAN PERANG GAYONG diwujudkan yang mana kesemua Gurulatih dan anak-anak Gayong dari pelbagai pertubuhan telah bersatu di dalamnya. Sehingga post ini ditulis, kekuatan anggota telah mencapai hampir 100 orang.

Majlis Pengisian Ilmu Perang Gayong batch pertama

video
Ujian Hiris dan Tetak 


Angkatan Perang Gayong Labuan dipimpin oleh penulis bersama Ust Nik Iznan (Ketua Waris Beradat Pusaka Gayong Labuan)

Sebagai persediaan diri dan mental menghadapi situasi cemas ini, penulis dengan rela hati telah "perturunkan" ILMU GERAK BAYANG (dengan bersyarat dalam tempoh tertentu) buat kesemua anggota Angkatan Perang Gayong dan beberapa kumpulan anggota keselamatan secara berperingkat. InsyaAllah dengan izin Allah SWT, setiap yang beramal dengan Ilmu Gerak Bayang ini akan mendapat manfaat seperti;

1. Meningkatkan sifat keberanian dalam diri.
2. Minda yang lebih fokus.
3. Ketahanan Diri lebih utuh (mampu menghadapi hirisan,kelaram, tetakan, tikaman dll).
4. Gerak Jasmani dan Rohani lebih bersepadu.
5. Menambahkan kekuatan fizikal, rohani dan mental.
6. Memusnahkan dan Melemahkan musuh dari jarak jauh.
7. Pelbagai manfaat lain seperti "kalih" peluru, perabun musuh, dan sebagainya.

KUNCI kepada Amalan ini adalah SYAHADAH dan TAUHID. Pengamalnya mesti sentiasa duduk dalam kandungan Lam Jalallah bersama Nafi dan Isbat. Innalillahi wa inna ilaihi rajiun.

Sejarah Ilmu Gerak Bayang ini mula diperturunkan kepada Imam Perang Gayong sewaktu Allahyarham Mahaguru berdepan dengan tentera Jepun di Pulau Sudong dan juga peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Alhamdulillah, Ilmu ini masih dipelihara dan akan digunakan dengan niat yang suci demi mempertahankan kesucian Agama Islam dan kedaulatan Tanahair tercinta. Terima kasih buat Guru ku Ayahanda Amin Hamzah selaku Panglima Singa Malaya dan Allahyarham Cg Ahmad Lazim (pemegang Amanah Silat Seni Gayong generasi pertama) di atas tauliahan Ilmu ini buat penulis.

* Ilmu Perang Gayong ini tidak menggunakan sebarang unsur-unsur khurafat seperti tangkal, menyeru jin dan seumpamanya seperti tok ayah, panglima hitam, tok bongkok dan sebagainya

Wallahua'lam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...