Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Monday, January 31, 2011

20 BUAH SILAT CEKAK

Salam semua,

Salah satu serpihan silat daripada Panglima Tok Rashid (Panglima Kanan Negeri Kedah)


Wallahua'lam

28 comments:

  1. tuan belajar sila cekak ke?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. bagus tu tuan..banyak belajar..semoga tuhan diberkati allah..terima kasih promosi silat cekak

    ReplyDelete
  4. salam, buah ke21 x tunjuk ke tuan?

    ReplyDelete
  5. mana bole tunjuk he

    ReplyDelete
  6. hahaha nak tau mai blajak

    ReplyDelete
  7. salam ukhuwah..saudara ijazah silat cekak dari siapa???semoga makin byk ilmu makin hampir kita pd Allah dan jgnlah timbul riak dan takbur...dan semoga saudara boleh aktif semula dlm aktiviti persatuan dan ahli2 cekak yg laen...ameennn'

    ReplyDelete
  8. Wslm. Arwah Pak Ak (Ishak Itam) di Kuantan tahun 1994.

    ReplyDelete
  9. Salam Azizan

    boleh tak tanya guru saudara siapakah Arwah Atan Chik, anak murid ADMAR yg dengar khabar berjaya menewaskan ramai guru-guru silat sekitar 70an...

    ReplyDelete
  10. Saya pun ijazah dengan Allahyarham Pak Ak di Kuantan.. tahun 1998

    ReplyDelete
  11. salam tuan,
    boleh tuan kongsi pengalaman semasa belajar silat cekak?
    dan mengapa tuan beralih "angin"
    harap tuan dapat berkongsi pengalaman tuan.

    ReplyDelete
  12. ada soalan yg memang utk perkongsian pengalaman, ada soalan boleh jadi juga mengundang provokasi & kontroversi..moga tuan rumah blog ni dpt menilai & membuat tindakan yg penuh bijaksana..

    ReplyDelete
  13. mmm....berkasih sayang kan membawa berkat...klu hilang nilaian ini besi berkilau pun akan karat.

    ReplyDelete
  14. salam.di dalam silat cekak kalau nak amalkan amalan gayong boleh tak.saya belajar silat cekak tapi jiwa di silat gayong...

    ReplyDelete
  15. takda masaalah, ia adalah silat..kerana sesungguhnya silat itu tiada bezaan pada nama...ia terletak pada diri kita sendiri...kena lihat siapa pakai silat tu....

    pakai tak pakai, tak pakai pakai...

    salam silaturaahim

    ReplyDelete
  16. pesilat jgn jadi barua UMNGOK

    ReplyDelete
  17. Silat cekak ni bagus, ttp ada guru bgtau 4 kaedah yg cekak pakai tu alah kpd jurus 'titik perisai' yg ada pd aliran lian.. Wallahualam

    ReplyDelete
  18. salam..boleh tuan tolong terang kan cikit apa maksd tuan silat cekak ni merupakan salah satu seperihan daripada panglima Tok Rashid..apa2 maklum balas boleh terus ke email saya afif0010@gmail.com

    ReplyDelete
  19. semua pn ilmu Allah.. tiada beza antara cekak n gayong.. kedua2 nya semata2 utk mpetahan kn diri.. tepulank kpd individu y menggunakan nya..

    ReplyDelete
  20. silat cekak ni kalu tak diamalkan takkan beri manfaat kpd ahli SC itu sendiri.
    so sebab tu pengamal SC tak heran kalu 20 buah tu dipaparkan kpd umum.

    ReplyDelete
  21. baik silat cekak atau pun silat Gayong..sama hebat, dan kita berbangga adanya contohnya 2 silat ini. Saya sendiri belajar akan kedua dua silat ini. bermula dengan silat serimau hitam, perak..kemudian bergelanggang di sg petani silat pusaka gayong..1994-1995..kemudian menuntut silat cekak di UPM 1996-1997. Kesemua ilmu silat silat yang saya pelajari..saya hormati ,ingati sebaiknya..dan mengamalkannya semampu yang terdaya. Pada pandangan saya..dalam hal ini..baik silat cekak mahupun Gayong..masing masing punyai kelebihan dan rahsia gerak. Hebat atau menang seseorang itu bergantung sejauh mana dia ikhlas mengamalkan ilmunya..kemudian fokus, kekuatan fizikal dan mental,kemahiran dan kepantasan..itu adalah faktor untuk menang dalam sesuatu pertempuran, sebaliknya jika tidak pernah bertempur pun, jadikan kan ilmu silat itu sebagai semangat dan jatidiri agar kita jadi orang yang berperkerti mulia dan sopan. Bagi saya baik buah cekak atau gayong..kedua duanya saya gunapakai..perbaiki dan perhalusi dan jika "bertembung" kita boleh baca gerak lawan..sama ada..gayong?..cekak..?..atau senebeladiri asing?..spt taekwondo?..aikido?..karate?..jujutsu?..dsb. ayuhhh saudara sekalian..bersatu kita teguh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih kepada penulis blog ini yg tolong "promote" buah buah Silat Cekak..
      Jelas 20 buah itu amat tinggi kualitinya dan sebab itulah ianya tidak berubah dari tahun 1965 hinggalah sekarang..
      kepada ahli ahli Silat Cekak bersyukurlah kerana kita berpeluang belajar Silat Melayu yang tinggi mutunya ini..
      Kepada yang belum berpeluang belajar Silat Cekak, jom ramai ramai kita belajar.

      Silat Cekak Tersangatlah Mudah
      Bagi Mereka Yang Mendapat Hidayah
      Sungguhpun Begitu Hendaklah Tabah
      Insya ALLAH Mendapat Faedah.
      (Pantun Allahyarham Ustaz Hj Hanafi B HJ Ahmad)
      Pengasas Silat Cekak.

      Delete
  22. setuju dgn cikgu Shah..
    silat cekak (SC) ni tak perlukan kekuatan utk mengalahkan lawan..
    so bayangkan jika pengamal SC tu ahli gym, akan bertambah bermanfaatlah ilmu SC tu pada dirinya..terutama dari segi PENUMBUKnya
    so pada pengamal SC sekalian jgn malas2 buat latihan gym...
    semoga ilmu SC ni akan terus subur sepanjang zaman.

    ReplyDelete
  23. silat ni perGERAKkan 2 tangan & 2 kaki...
    yang bagi GERAK ni Yang Maha ESA..
    so tak kisah la 'titik perisai' ka, kereta perisai ka, perisai gaban ka hehe
    kalu diizin oleh YANG EMPUNYA gerak, so takde masalah Silat Cekak untuk mengatasinya...so yang penting PERBETULKAN NIAT dlm menuntut ilmu.
    Wassalam

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah..blog ni bersikap terbuka.
    Baik pengamal cekak,baik pengamal gayung,
    yang penting niat dan istiqomah kita.
    InsyaAllah apa jua seni beladiri yang kita pelajari,
    pastinya memberi manafaat.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...