Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Tuesday, April 19, 2011

SENJATA MELAYU - BUKU LIMA

Salamun Alaik,
Buku Lima jenis Genggam
Buku Lima ialah sejenis senjata berbentuk penumbuk yang mempunyai mata berbucu daripada logam (tumpul atau tajam) dan digenggam/disarung di tangan. Senjata ini digunakan secara tersembunyi/sulit tanpa pengetahuan musuh. Ianya bukan bertujuan untuk membunuh tetapi sebagai pukulan curi yang mampu memberi kecederaan parah kepada pihak lawan. Sasarannya utamanya adalah bahagian muka. Selalunya digunakan bila berdepan dengan lawan yang lebih besar atau kuat. Terdapat 2 jenis buku lima mengikut kaedah memegangnya; jenis yang digenggam dan jenis yang disarung.

Di bawah ini merupakan Buku Lima yang telah diinovasikan.......




Namun perlu diingat, di Malaysia, mereka yang menyalahgunakan Buku Lima dan mencederakan orang lain boleh didakwa mengikut Seksyen 326, Kanun Keseksaan yang jika disabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan denda atau sebat.

Wassalam

25 comments:

  1. salam abe ejie,,,ambik mano tu buku 5,comel molek la..nak tempah so..

    ReplyDelete
  2. berapo tuh hargo?kalu nok beli lagu mano plok?ambo loni duk mastautin johor..bekas anak didik abe ejie jgok dulu ni..syamsul maarif labok..

    ReplyDelete
  3. salam ///..abg,nk tny mana nk tempah buku lima yg jenis macam abg guna tu ya?sy jenis tembaga yg mcm gmbar atas skali..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. buku lima ni memang senjata melayu asal ke.plese reply cepat sikit ya

    ReplyDelete
  6. astafirullah....ustaz jual benda2 camni...
    tahla dunia ni hancur la

    ReplyDelete
  7. nak satu yg ade pisau tuh.....nak tempah

    ReplyDelete
  8. salam ustaz , berminat nak membeli buku lima tembaga (gmbr paling atas) dan buku lima yg ada 3 pisau (gmbr no 2 , kiri) , bagaimana caranya?

    ReplyDelete
  9. salam. buku lima yang atas skali tu ade jual tak

    ReplyDelete
  10. berapa harga sume buku lima di atas??

    ReplyDelete
  11. tetep silat yg adda di blog ini kalah semua sama punya saya , Cikarot ilmu silat yg gak pernah kalah yg dipunyai oleh Jaka tingkir . orang yg pertama kali punya silat Cikarot syekh Gede Suro di Papua

    ReplyDelete
  12. tak bagus... jari pengguna buku lima(yg tuan pegang) akan tercedera bia berlawan dgn musuh bersenjata tajam...

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. salam di mana saya boleh dapatkan buku lima ini, saya amat berminat dengan benda ini.

    ReplyDelete
  15. saya nak tempah buku lima 1 berapa harganya pak

    ReplyDelete
  16. Nak oder satu antar pahang gambang

    ReplyDelete
  17. korang nak buat aper dgn sumer bende-bende nih????? takde pekdahnya

    ReplyDelete
  18. korang nak buat aper dgn sumer bende-bende nih????? takde pekdahnya..nak cari gaduh dengan kawan-kawan sendiri ke???

    ReplyDelete
  19. saya nk beli buku lima yg atas sekali berapa harganya?

    ReplyDelete
  20. Salam kat siapa saya nak oder buku lima yg tembaga nie

    ReplyDelete
  21. salam...nak tanya harga buku lima ni berapa?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...