Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Thursday, April 5, 2012

VARIASI SUKATAN PELAJARAN SILAT SENI GAYONG

Salamun Alaik,
Guru Amin Hamzah menurunkan tandatangan sebagai mengesahkan
segala Pelajaran yang terkandung di dalam Buku Silibus Gayong Serantau Kelantan ini benar-benar asli.

Buku Silibus yang disusun oleh UstWan Abdul Halim, YDP Gayong Serantau Kelantan.

Ilmu Gayong amat luas pengertiannya. Ianya boleh dilihat dari sudut zahir yakni ilmu berkaitan kependekaran yang melibatkan kemahiran berpencak ataupun dipandang secara lebih halus iaitu yang menyentuh soal berkaitan hakikat insan dan Ketuhanan. Bagi aspek zahirnya; Ilmu Gayong merangkumi 7 pecahan ilmu iaitu;
 
1. Tapak Gayong
2. Pecahan Tapak Gayong
3. Seni Keris ( seni senjata pendek yang bersifat menikam dan merembat )
4. Seni Simbat ( seni senjata panjang yang bersifat menetak dan melibas )
5. Seni Yoi (seni pukulan menghadapi serangan ramai musuh yg gunakan tapak dan langkahan yg sistematik )
6. Seni Cendai (seni senjata lembut yang bersifat menjerut dan menyentap)
7. Seni Belian.( rangkuman ilmu pemusnah lawan + kebatinan)

Sukatan Pelajaran Silat Seni Gayong (Silibus Gayong) pula merupakan penyusunan Ilmu Gayong mengikut peringkat-peringkat tertentu berdasarkan SISTEM PELAJARAN yang telah digariskan oleh Allahyarham Mahaguru Silat Seni Gayong.

Dalam sejarah Silat Seni Gayong, terutama sewaktu hayat ADMAR, Silibus Gayong telah beberapa kali digubal terutamanya selepas Sistem Bengkong diperkenalkan pada hujung 60-an dan telah digunapakai secara menyeluruh di peringkat negeri masing-masing pada awal 70-an. Sebelumnya, Silibus Gayong banyak merujuk kepada Silibus yang digunakan di Gayong Woodland School. Penggubalan sukatan mestilah berdasarkan SISTEM yang telah digariskan. Antara panduannya ialah;

Peringkat Pembelajaran seperti;
1. Asas Senaman
2. Asas Gerakan
3. Golongan (rangkuman gerakan)
4. Asas Elakan
5. Elakan Maut/Kombat
6. Kuncian
7. Pelepas Kuncian/Gulungan/Pentas/Tapak Hidup

Bilangan pergerakan atau jumlah buah bagi setiap seni ditetapkan kepada 7, 14, 21, 36 atau 49. Ini berdasarkan kepada nombor-nombor simbolik yang mempunyai makna yang tersendiri di dalam keilmuan Gayong.

Susunan pelajaran senjata mengikut tertibnya iaitu dari kumpulan senjata asas kepada kumpulan senjata berseni;
1. Kumpula Senjata Asas : Pisau, Simbat, Parang
2. Kumpulan Senjata Seni : Keris, Lembing, Sundang

Pedagoginya yg lebih kepada hafalan buah kepada berbetuk KONSEP dan PETUA yag tidak memerlukan hafalan buah seperti Seni Kaki, Seni Siku dan Lutut, Seni Rajawali, Seni Selayang Pandang, Seni Harimau Kumbang, Seni Sendi Harimau dll.

Pelajaran Tambahan dan Pelajaran Khas diterapkan dlm kursus-kursus jurulatih/gurulatih sahaja. Ini bermakna, seseorang yg berbengkong merah atau kuning tidak semestinya bertaraf jurulatih/gurulatih.

Berikut adalah contoh sukatan pelajaran yang telah digubal dan digunapakai oleh gelanggang2 tertentu;










Berdasarkan kepada contoh-contoh di atas, sukatan pelajaran sentiasa disusun mengikut keadaan dan keperluan semasa. Tiada silibus Gayong yang mutlak kerana di zaman hayat ADMAR pun, telah wujud pelbagai silibus berdasarkan kepada Guru-guru kanan yang memimpin sesebuah negeri atau di Pusat Latihan Tertinggi. Empat yang terutamanya adalah seperti berikut;

1. Gayong Woodlands Singapore (Di pimpin oleh Arwah Pak Husin Kaslan)
2. Pusat Latihan Tertinggi, Kota Sarang Semut, Kedah (Di pimpin oleh Pak Andak Majid)
3. Pusat Latihan Tertinggi, Air Kuning, Perak (Di pimpin oleh Arwah Cg Mat Lazim)
4. Selangor/KL (Di susun bersama oleh sekumpulan Guru di Selangor)

Namun begitu, terdapat usaha untuk menyeragamkan variasi silibus ini membentuk Silibus Gayong Kebangsaan tetapi ianya kurang mendapat sambutan daripada majoriti Guru-guru tua. Sebenarnya, usaha menyeragamkan silibus ini adalah suatu usaha yang amat baik kerana ianya boleh dijadikan sebagai simbolik kepada perpaduan Gayong itu sendiri. Memang diakui amat sukar untuk merangka suatu silibus yang standard utk dipakai oleh keseluruhan negeri, namun semuanya mampu diatasi dengan semangat seGayong, bersifat berlapang dada dan menghormati antara satu sama lain. Jangan dicari perbezaan tetapi yang dicari adalah titik persamaan. Biarlah silibus itu lebih berfokus kepada SISTEM YANG SERAGAM dan bukannya  difokuskan kepada buah mana yang perlu dipilih.

*bersambung

Wallahua'lam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...