Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Wednesday, September 9, 2009

KEPENTINGAN BERGURU

السلام عليكم

من لا شيخا فالشيطان شيخه
"sesiapa yang tiada guru maka syaitan akan menjadi gurunya"

Walaupun kebanyakan ulama' mengatakan ianya bukan hadis tetapi jika dirujuk kepada Ibnu Arabi dalam kitabnya Al Futuhat Al Makiah telah mentashih dan mengatakan kata-kata di atas adalah hadis manakala Syeikh Yusuf Hasani menjelaskan sekiranya berguru tidak penting maka Allah akan menurunkan Al-Quran sahaja dan tidak akan mengutuskan Rasul.

Oleh yang demikian, sebaik2 cara menuntut ilmu adalah melalui guru. Bila sudah berguru, jagalah pula adab-adab berguru supaya ilmu yang dipelajari mendapat berkat dari Ilahi.

Jika kita perhatikan kepada ulamak-ulamak yang tidak diperakui oleh ahli sunnah wal jamaah kebanyakannya hanya berguru dengan kitab-kitab sahaja lantaran kerana mereka menyangka mereka lebih hebat mereka sanggup menghina ulama-ulama muktabar seperti Imam Ghazali, Imam Syafei, Imam Bukhari dll. jelaslah secara tidak disedari mereka ini telah berguru dengan syaitan kerana syaitan amat anti kepada ulama-ulama muktabar dan syaitan sendiri mempunyai sikap ego dan sombong tidak mahu mengakui kelebihan Nabi Adam samalah juga dengan orang yang berguru dengan syaitan tidak mahu mengakui kelebihan ulamak lain.

Syeikh Ahmad Abu Hasan ada mengatakan tidak ditingkat darjat seseorang dengan membaca kitab-kitab tetapi diangkat darjat seseorang itu dengan berguru dengan guru yang bertaraf siddiq sambil membaca sepotong ayat Al-Quran.

يا أيها الذين آمنوا كونوا مع الصادقين

والله أعلم

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...