Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Sunday, March 28, 2010

TIPS TEMPUR JALANAN

Salam semua,

Dalam menghadapi musuh yang ramai, pesilat dilatih agar bersedia dalam keadaan tidak membelakangi pihak musuh (maknanya musuh dibelakang kita). Namun,sekiranya tidak terdaya untuk melaksanakannya. pesilat perlulah peka dengan sumber cahaya seperti lampu jalan atau sinaran matahari. Dengan berkeadaan bersedia membelakangi sumber cahaya tersebut, pesilat akan mendapat 2 faedah iaitu;
  1. Menyilaukan pandangan pihak musuh
  2. Dapat melihat pergerakan pihak musuh di belakang melalui bayang yg terhasil.
Wallahua'lam

24 comments:

  1. Salam,

    Itu dah masuk Gerak Rasa atau tindakan refleks yg memerlukan latihan yg spesifik. Perlu juga belajar teknik ber"gomol".........

    ReplyDelete
  2. Banyakkan belajar cegah sebelum guna..jangan ambil susah pada yang susah..jangan ambil mudah pada yang mudah

    ReplyDelete
  3. "Bang,Amibillah semua, jangan diapa apakan saya".. hehe

    ReplyDelete
  4. "Bang,Amibillah semua, jangan diapa apakan saya" kata-kata seumpama ini juga adalah suatu taktik utk menjadikan penjenayah itu 'cool down'.Bila dia leka jer,terus ambil tindakan yg paling agresif....cucuk mata ngan anak kunci atau tendang tepat ke buah penyawa......kemudian, ambil tindakan susulan iaitu menggunakan tapak yoi 1000.....lari sekuat hati sambil menjerit meminta tolong.......

    ReplyDelete
  5. kalau diambush ramai-ramai? tiba-tiba dah terpacak 5-6 orang?

    ReplyDelete
  6. berusaha melepaskan diri dari kepungan!

    ReplyDelete
  7. Banyak kaedah atau konsep dalam pertempuran yg melibatkan musuh yg ramai,cuma persoalannya di sini adakah ianya dapat dipraktikan dalam situasi yg cemas ini?Bagaimana bentuk latihan yg mampu utk membina ketenangan semasa menghadapi situasi seperti ini.....

    ReplyDelete
  8. apelah...duduk kat umah tido je...hahahaha....

    ReplyDelete
  9. ok jugak tu. tengah tido tiba-tiba terpacak 2-3 orang lelaki berparang nak ambik harta benda dan tibai apa yang ada. kena pulak tido pakai kain pelekat je.......

    bak kata kamal afendi penganalisis jenayah tu, ramai orang menyangka dia tak akan jadi mangsa jenayah, langsung tak bersedia jadi mangsa.....

    ReplyDelete
  10. ...jangan mengganggap pihak musuh takkan menyerang, tetapi kita mestilah memperkukuhkan pertahanan kita.. - Seni Peperangan, Sun Tzi, bab 1: Matlamat..

    soalan: mampukah rumah anda menjadi kubu pertahanan sebagaimana Hang Jebat bertahan di muka pintu istana melaka sewaktu semua datang menyerangnya?

    ReplyDelete
  11. saya tertarik dengan kaedah diserang ramai.. kerana ada satu persatuan silat yang gah selalu buat persembahan diserang orang ramai.. Bagaimana ye kalo benar-benar terjadi?

    ReplyDelete
  12. he he he he.. provoke nampak? he he he..

    ReplyDelete
  13. ini soalan yang tulus ikhlas.. apa jalan terbaik agaknya? kerana saya selalu fikir lebih baik jangan lawan. tapi kalo kena juga? di mana kita nak serang? contohnya diserang 3 orang sekaligus dan berkayu?

    ReplyDelete
  14. A) kalau kau kebal/handal.. lanyak aje..

    B) kalau ada senjata api.. tembak aje..

    C) kalau ada senjata.. guna aje..

    D) kalau kau ada peluang lari.. lari aje..

    Miyamoto Mushashi guna teknik serangan mengejut, mati 40 orang.. lari-lari, tetiba pedang libas ke belakang.. musuh tetap lawan 1 0n 1.. tapi kena ada stamina lari.. Pak Andak Majid - ada la dapat 'maunah' dari Allah Taala.. 40 hindu terbongkang.. Hang Jebat - handal - bertahan kat pintu istana, Hang Tuah - Handal - masuk celah lorong vs 100+ penjurit jawa berganjur (tombak), King Leonidas of Sparta - 300 sparta lawan 10000+ perajurit Parsi King Xerxes di Thermopolias, kawasan sempit.. yang penting strategi dan muslihat dan displin.. one at a time.. paling teruk kena kepung la (encirclement).. hang pilih la..

    ReplyDelete
  15. tentera Islam 313 orang lawan beribu tentera kafir..... yakin kepada Allah dan berani mati....... tanpa senjata yang lengkap.

    ReplyDelete
  16. yakin + taktikal (muslihat medan).

    kisah perang badar, uhud dan khandak merupakan salah satu kajian kes dalam silibus muslihat medan di west point (maktab tentera US) dan sandhurst (britain)..

    yakin semata2 takda ilmu merupakan suatu kebodohan/foolishness.. (maaflah kalau kasar sangat bang..)

    Nabi dan para sahabat buat battleplan dan military emplacement cukup teliti.. sahabat yang bernama salman al farisi merupakan antara strategist utama baginda Rasulullah merancang aktiviti ketenteraannya..

    ReplyDelete
  17. yakin tu ada tahap-tahapnya

    sebagai orang awam, saya masih memerlukan taktikal. sebab tu kena belajar silat dan guna senjata serta strateginya sekali.

    senjata terhebat .... doa. bangun sembahyang malam sebelum bertempur. senjata dah ada, tapi aku punya berkarat daaaa

    ReplyDelete
  18. macam berjalan aatas air tu ke? Atau seperti kata penulis 'mencari gayung', usaha adalah tanda tidak yakin?

    ReplyDelete
  19. "usaha adalah tanda tidak yakin?"

    itu jabariah.. bukan tawakkal.. he he he..

    ReplyDelete
  20. usaha adalah amal yang akan dinilai untuk menentukan di mana duduknya di alam nanti

    ReplyDelete
  21. Kau yakin kerana usaha atau kau usaha kerana yakin? - soalan abang fakir kepadaku dulu

    ReplyDelete
  22. mengikut petua org2 dulu, main kaedah betina lebih selamat xkira 1 on 1 atau ramai....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...