Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Saturday, August 6, 2011

BELADIRI WANITA - BUATLAH PILIHAN YANG TEPAT

Salamun Alaik,

Bila menatap keratan akhbar berkaitan tips beladiri wanita di atas, terasa ada sesuatu yang tidak kena. Fikiran mula mempersoalkan, adakah ianya sesuai dengan kudrat seorang wanita/anak gadis atau berapa lama tempoh untuk seseorang wanita itu perlu berlatih agar mereka mampu melaksanakan teknik tersebut?

Kita semua maklum yang wanita kini ramai yang bekerja. Mereka sering keluar rumah dan risiko untuk mereka berdepan dengan penjenayah adalah tinggi. Sedangkan masa untuk mereka mengikuti kelas-kelas beladiri amat terhad. Apatah berlatih secara rutin (untuk meningkatkan kemahiran). Oleh yang demikian, buat wanita2 yang mempunyai kesedaran tentang pentingnya ilmu beladiri ini, akan berusaha untuk mengikuti kursus2 atau bengkel2 yang berfokuskan Beladiri Wanita sahaja dalam bentuk pakej yang telah ditawarkan oleh mana2 pertubuhan/persatuan beladiri atau NGO yang bertanggungjawab.

Namun, apa yang perlu ditekankan di sini, buatlah pilihan yang tepat. Seeloknya pilihlah yang benar-benar berkonsepkan beladiri wanita dan bukannya sekadar menerapkan disiplin beladiri mereka yang kebiasaanya amat rumit dan komplek untuk dilaksanakan. Walaupun diakui, konsep disiplin mereka itu tidak salah dan berkesan, tetapi ianya perlukan masa yg agak lama untuk dikuasainya. Wanita yang mengikuti kursus beladiri wanita ini, berbeza dengan murid yang telah mengikuti kelas2 beladiri tersebut secara rutin (mungkin 2-3 kali seminggu selama bertahun-tahun). Mereka ini bukanlah berlatarbelakang ahli mempertahankan diri dan mereka ini juga tiada masa untuk berlatih secara tekun utk menguasai teknik-teknik yang komplek dan memerlukan tenaga yang banyak. 

Oleh yang demikian, pertubuhan/persatuan beladiri dari pelbagai disiplin haruslah peka dengan masalah ini, dan seharusnya mengambil inisiatif supaya mampu menggubal suatu silibus yang lebih ringkas, fleksibel dan efektif. Sebagai pengamal beladiri, ini adalah satu inisiatif kita dalam memberi sumbangan kepada masyarakat luar melalui ilmu yang telah kita pelajari dan kuasai. Semoga mendapat Berkat dan Rahmat dari Allah SWT. Amiiin.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...