Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Sunday, August 14, 2011

PENGGUNAAN RACUN PADA SENJATA

Salamun Alaik,
Bisa ular

Dalam keilmuan silat, senjata-senjata yang digunakan untuk pertempuran seperti keris, lembing, buluh runcing, sumpit dan pemanah, kebiasaanya akan dibubuh RACUN agar kesan luka akibat dari senjata tersebut walaupun sedikit, akan memberi impak yang sangat besar. Terdapat banyak kaedah membuat racun. Ada yang menggunakan dari sumber tumbuh-tumbuhan (daun,getah,akar), bersumberkan binatang-binatang berbisa ( ular, kala jengking, kodok dan labah-labah) dan dari mineral kerak bumi seperti arsenik.

Pokok Ipoh

Secara umumnya, tumbuhan yang sering digunakan untuk memproses racun adalah daripada getah pohon Ipoh (Antiaris Toxicaria) dan akar dari pohon Ara/Toba( derris Elliptica). Kesan dari getah Ipoh ini bila masuk ke saluran darah boleh menyebabkan aktiviti jantung akan meningkat dengan drastik dan bergedup kencang. Ini mengakibatkan jantung akan kejang dan saluran darah akan pecah! Berbeza dengan kesan racun daripada sumber binatang berbisa yang mana ianya boleh menyebabkan kematian sel-sel neuron, kekejangan otot melampau, lumpuh dan kecatatan kekal (mengalir ke otak). Namun, sekiranya musuh yang terkena racun tersebut sememangnya alergik dengan bahan-bahan racun ini, dos yang kecil sudah cukup untuk membawa kepada kematian.

Labah-labah paling berbisa di dunia

Jika dalam keilmuan silat diajar cara-cara membuat racun, maka ianya juga mengajar kaedah untuk membuat penawarnya. Jika hanya belajar membuat racun sahaja, maka tiadalah lengkap ilmu seseorang pendekar itu. Penawar kepada racun berbeza mengikut kepelbagaian racun itu sendiri. Itu bergantung kepada pecahan ilmu racun seperti;

1. Ilmu racun darah dan sumsum tulang.
2. Ilmu racun tulang dan otot.
3. Ilmu racun saluran pernafasan.
4.Ilmu racun saluran pencernaan.
5. Ilmu racun saraf.
6. Ilmu racun kulit dan mata.
7. Ilmu racun jantung dan pembuluh darah.

Salah satu kaedahnya untuk menghadapi kesan getah ipoh (jantung dan pembuluh darah) adalah dengan melumurkan pati dari buah asam. Dan ada juga yang mengamalkan petua memakan tanah. Pesan Guru, adakalanya racun boleh menjadi penawar kepada racun yang lain.

Terdapat pelbagai teknik untuk menyerapkan racun pada senjata. Ianya bergantung kepada guru yang mengajar. Ada melalui coletan ke mata senjata, melalui rendaman (beberapa hari) di dalam suatu bekas tertentu yang biasanya diperbuat dari buluh (sumber tumbuhan) dan secara ditanak. Racun yang amat berbisa adalah racun yang diperbuat daripada campuran racun yang bersumberkan tumbuhan dan bisa dari binatang- binatang. 

Wallahua'lam

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...