Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Tuesday, March 6, 2012

SENTUHAN MAUT

Salamun 'Alaik;
Allahyarham Dato' Dr Hj Ahmad bin Hj Lazim, antara yang tergolong dalam senarai Pendekar Gayong.
Seorang Pendekar walaupun tiada memiliki senjata, namun dengan ilmu yang digelar SENTUHAN MAUT, ianya mampu memberikan kecederaan yang melampau sehingga ke tahap boleh membunuh musuh hanya dengan Gerak Serangan yang ringkas dan bersahaja. Dengan hanya berbekalkan tenaga yang minima dan sedikit pergerakan atau hanya dengan sekali sentuhan, musuh terus rebah menyembah bumi (pengsan atau mati). Bagi mencapai kesempurnaan Sentuhan Maut ini, pengamalnya perlu menguasai Ilmu Anatomi Tubuh,  dan Ilmu Seni Saraf terlebih dahulu. (terdapat 49 titik lemah utama pada tubuh manusia).

Contoh serangan titik saeaf pada lengan. 
Dengan hanya sedikit sentuhan,kesan kesakitannya amat perit sekali
Terdapat 7 Sentuhan Maut yang UTAMA, tiga diantaranya;

1. Jantung
PERENTAK JANTUNG adalah sasaran utama bagi SENTUHAN MAUT
Dengan sentuhan yang tepat di bahagian jantung menyebabkan fungsi jantung berhenti seketika (sekitar 1-2 minit). Fenomena ini dipanggil Commotio Cordis iaitu kegagalan jantung berfungsi seketika yang tidak disertai kerosakan fizikalnya. Tetapi, sekiranya sentuhan yang dilancarkan tepat di kawasan PERENTAK JANTUNG dengan kadar melebihi 50km/jam, ianya boleh mengakibatkan jantung mengalami kerosakan teruk dan boleh menyebabkan kematian. 

2. Sisi Leher
Sasaran SENTUHAN MAUT pada Carotid Bifurcation
Di bahagian leher sebelah sisi terdapat satu saluran darah yang dipanggil Salur Arteri Karotid. Ianya berfungsi menghantar darah yang beroksigen ke otak. Pukulan yang kuat dan tepat pada saluran tersebut terutamanya di saluran arteri karotid sinus (yang bercabang) boleh menyebabkan kerosakan dan seterusnya menyebabkan kegagalan otak menerima oksigen. Kesannya boleh mengakibatkan lumpuh atau mati.

3. Belakang Tengkok
Bahagian tubuh yang paling berbahaya jika diserang, Mampu merosakkan Reticular Activating System bagi otak bila hentakkan tepat ke arah tulang belakang (atlas dan paksi) yang sarat dengan saraf yang menghubungkan otak dengan saraf tunjang. 

Begitulah hebatnya Ilmu Para Pendekar silam. Mampu mengaplikasikan teknik-teknik serangan 4 kerat ke arah bahagian-bahagian tertentu badan yang kesannya mampu memberi impak kecederaan yang maksima atau kematian buat lawannya. Walaupun di zaman kini rahsia SENTUHAN MAUT semakin dibongkar , namun RAHSIA SULIT nya masih tersimpan rapi sebagai pakaian Guru-Guru Tua yang bergelar Pendekar.

Wallahua'lam.

2 comments:

  1. mmg btl artikel ni..saya sendiri dah merasa sampai pengsan

    ReplyDelete
  2. Salam...

    Saya berminat ingin mempelajari ilmu saraf ini...boleh saya tahu dimana Tuan tinggal ?

    Wassalam..
    Azahar

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...