Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Friday, December 27, 2013

ISIM BUDDUH

Salamun Alaik;
Wafak Isim Budduh

Isim Budduh terkenal sebagai amalan TERAHSIA dalam Ilmu Kebatinan Silat Seni Gayong. Ia merupakan "pakaian diri" bagi seorang Guru yang memiliki bengkong hitam Harimau Pelangi Chula Sakti dan telah KHATAM beberapa amalan dan wirid tertentu. Isim Budduh ini antara "isi" dalam Ilmu Kipas Nandung dan ianya juga turut dibaca sebagai DOA dalam beberapa Majlis Adat antaranya ketika limau yang dipotong masuk ke dalam lilitan akar sintuk untuk diangkat sebagai "anak angkat".

Sebenarnya terlalu banyak ILMU HIKMAH terkandung di dalam amalan Isim Budduh ini dan semestinya ia menjadi RAHSIA buat si pengamalnya. Namun begitu, ramai juga yang meragui makna atau maksud Budduh itu sendiri. Pelbagai andaian yang dilontarkan berdasarkan "agak-agak" dan "rasa-rasa" mengikut kedangkalan ilmu mereka sendiri. Hal ini juga turut berlaku kepada amalan Ayat 9 dalam bab tawassul. 

"Sesungguhnya manusia itu sentiasa menjadi musuh kepada hal yang mereka tidak ketahui." dan "Manusia itu sering menentang sesuatu yang mereka rasakan tiada memberi manfaat atau membawa ancaman kepada mereka".

Makna Budduh

Bagi mengelakkan kekeliruan dan kurangnya kefahaman akan makna sebenar Budduh ini sehinggakan ada segolongan yang menafikan amalan ini dengan mengatakan ianya menyeru jin dan sebagainya, maka disini penulis ingin berkongsi maksud sebenar akan istilah Budduh ini. 

Dalam bahasa Arab "pasar", Budduh ini membawa maksud "Yang Menyegerakan Permintaan". Semestinya, ianya merujuk kepada ALLAH SWT. Dan kalimah Budduh ini memang sebenarnya merujuk kepada ALLAH SWT dalam bahasa Sanskrit! Ini menunjukkan Ilmu Gayong ini merupakan "Ilmu Tua Bangsa Melayu" yang diwarisi sejak dahulu kala dan ianya berlandaskan kepada Akidah yang suci.


isim-budduh-dan-kipas-nandung
soal-jawab-isu-menyeru-malaikat-dalam

Wallahua'lam.


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...