Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Tuesday, January 21, 2014

MENJAGA AMANAT GURU

Salamun Alaik;


Termasuk dalam MENJAGA AMANAT GURU adalah mengajar murid mengikut peringkat dan kemampuannya. Setiap ILMU dalam GAYONG ada IKRAR dan SUMPAHnya terutamanya yang telah ditetapkan sebagai ILMU peringkat GURU seperti Seni Cendai, Seni Yoi, Seni Belian, Seni Sundang Lipas, Seni Kipas Nandung dsbnya.

Mutakhir ini, ramai GURULATIH yang mengabaikan AMANAH ILMU. Murid berbengkong seawal Hijau, Merah dan Kuning dan diajari mereka dengan Ilmu2 sebegini. Kita dapat melihat antaranya yang berbengkong Merah dah mula mengikat dan menebar Cendai manakala yang Kuning mula menghayun Sundang (banyak lagi sebenarnya).Di manakah salah dan silapnya? Adakah wang yang menjadi tagihan? atau mencari pengaruh untuk dilihat sebagai jurulatih yang berwibawa? ataupun sebab mengabaikan ADAB kita sebagai MURID kepada ADMAR?

ADAT adalah PERATURAN atau UNDANG2........ dlm ADAT GAYONG itu sendiri telah digazetkan oleh ADMAR apa yang boleh dan apa yang tidak boleh. Selagi ianya tidak melanggar SYARIAT, maka ikutilah ADAT ini kerana ia sebahagian daripada ADAB kita dengan GURU dan ILMU itu sendiri. Pemikiran moden sering menidakkan garis panduan ADAT atas alasan ianya bersifat kolot dan tiada relevan, namun jika diamati setiap ADAT atau "PERATURAN LAMA" ini terkandung 1001 Rahsia disebalik Rahsia! Kadang-kadang ia terjadi kerana BAHANA "membuang" GURU.Secara tidak sedar diri telah terpesong dari landasan yang lurus. "ILMU YANG BERKAT PASTINYA MEMBERI MANFAAT, MANAKALA ILMU YANG TIADA BERKAT WALAUPUN NAMPAK BERISI PADAT TETAPI TERKANDUNG DALAMNYA MUDHARAT".

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...