Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Tuesday, July 28, 2015

KONGSI ILMU : KEKUATAN OTOT DALAM SUDUT BIOLOGI

Salamun Alaik;
 Gambar Hiasan

Kekuatan Fizikal merupakan salah satu elemen yang penting dalam aspek Ilmu Beladiri. Untuk meraih atau mencapai kekuatan fizikal ini, terlebih dahulu kita perlu tahu bagaimana perkaitan kekuatan itu secara biologinya. Tubuh kita terdiri daripada sekumpulan otot rangka yang menyeliputi sistem rangka dan menyambung tulang dengan tulang yang lain. Otot bekerja secara bertentangan. Satu menguncup dan bahagian antagonisnya akan mengendur. Manakala sebahagian lain akan bertindak sebagai penstabil dan menyeimbangkan tubuh. Pada setiap otot ini, ianya akan  bersambung dengan sistem saraf yang dipanggil neuron motor. Neuron motor ini pula berfungsi merangsang gentian otot untuk proses penguncupan. Setiap unit motor akan mengawal sekumpulan otot, jika tubuh kita ingin melakukan kerja yang melibatkan suatu daya yang besar, ia memerlukan unit motor direkruit dengan lebih banyak. Ianya dapat dilakukan apabila neuron motor menghantar RANGSANGAN TAMBAHAN. Selain itu, semakin banyak cabang neuron motor yang terbentuk pada sekumpulan otot, maka semakin tinggi daya yang diterima oleh gentian otot untuk menguncup. Proses penguncupan juga memerlukan tenaga ATP (selain ion Kalsium). ATP ini diperolehi daripada  hasil sintesis Kreatin Fosfat dan Glikogen dalam sel otot (metabolisme) dan juga sumber glukosa dan asid lemak dalam aliran darah. ATP akan ditukarkan kepada ADP untuk mendapatkan TENAGA.

Secara ringkasnya, untuk menghasilkan OTOT YANG KUAT;
1. Latihan yang spesifik bagi melatih neuron motor mampu untuk membuat rangsangan tambahan.
2. Latihan yang konsisten dengan kaedah yang betul membantu neuron motor membentuk cabangnya dengan lebih banyak.
3. Diet yang betul agar otot sentiasa mempunyai cukup sumber glikogen dan glukosa untuk ditukarkan kepada ATP.
4. Memakan sumber Daging Merah supaya dapat membekalkan sumber Kreatin yang mencukupi. Kreatin mampu membekalkan sumber fosfat agar ADP yang terhasil mampu ditukar kembali kepada ATP. 
5. LATIHAN TAFAKKUR (MEDITASI) supaya memiliki Mental dan Fokus yang tinggi kerana ia membantu sistem biologi berkerja secara maksima dan cekap.
6. TEKNIK PERNAFASAN yang betul agar sel mendapat bekalan oksigen yang sempurna dan membantu proses respirasi sel (hasilkan tenaga) dengan optimum.
7. ILMU GERAK BAYANG yang mampu merangsang SISTEM SARAF dengan penghantaran Impuls yang pantas melalui neuron-neuron transmitter ke OTAK dan OTOT.


InsyaALLAH, dengan kefahaman yang ada serta BERAMAL secara ISTIQAMAH, kita mampu memperolehi KEKUATAN OTOT dan TUBUH yang TINGGI.

*tidak semestinya ada sekumpulan otot yang besar untuk menjadikan seseorang itu kuat secara fizikalnya tetapi ianya lebih berkait dengan berapa jumlah MOTOR UNIT yang direkruit sewaktu sesuatu kerja dilakukan. Namun, jika memiliki otot yang besar dan sistem MU yang baik, maka ia lebih sempurna.

Wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...