Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Wednesday, February 6, 2019

ELAK TENDANGAN

Salamun Alaik,
Sewaktu buat Elakan, perKUKUHkan Kekuda kita dan FOKUS kpd Tangkisan. 
Ulang sehingga sempurna. Disiplin pada pasang kekuda. Jgn ada goyang2

Sistem Pelajaran mendedahkan pada peringkat awal bagaimana pesilat membuat tendangan dengan sempurna SIFAT & PERBUATANNYA. Setelah mahir menendang, peringkat seterusnya mendedahkan pula bagaimana untuk mengatasi atau menghadapi serangan kaki secara tendangan. Asas utama bila berhadapan dengan serangan kaki ataupun tendangan, pesilat mempunyai beberapa pilihan mengikut kepada situasi seperti;

1. Jenis Tendangan
2. Jarak Serangan
3. Kepantasan Tendangan
4. Arah dan Sasaran Tendangan
5. Lokasi Pertempuran
6. Bilangan Musuh
7. Stamina dan Tahap Kemahiran

Pilihan pesilat secara ASASnya ada 3 KAEDAH;

1. Elak Yoi menyalahkan serangan serentak Tangkis atau Makan SeGerak
2. Tangkis guna Kaki (Tapak Tetap)
3. Tangkis guna Tangan (Tapak Tetap)

Kaedah 1 dan 2 merupakan KAEDAH yang digunakan oleh pesilat yang mempunyai tahap yang tinggi manakala pada peringkat permulaan, biasanya pesilat akan didedahkan dengan Elak menggunakan Tangkisan Tangan.

Posting kali ini ambo ingin FOKUS kepada KAEDAH ASAS TETAPI AMAT PENTING sewaktu melaksanakan Tangkisan Tangan saat berdepan dengan serangan tendangan pihak lawan. Ada 3 perkara yang perlu diambil perhatian iaitu;

1. TAPAK KEKUDA mesti mantap, stabil dan tidak goyah. Mampu mengubah arah pada bila-bila sahaja samada untuk bertahan menggunakan Tapak Yoi Empat atau menyerang menggunakan Tapak Yoi Tiga.

2. TANGKISAN mesti "mengunci" pergerakan susulan musuh (rujuk video). Sekiranya hanya sekadar tangkis, pastinya musuh mampu melaksanakan serangan susulan kerana kaki dan tangannya masih bebas dan diberi ruang secukupnya.

3. PANDANGAN MATA mesti mampu mengesan saat awal musuh memulakan serangan dan bentuk serangan berdasarkan kedudukan tapaknya. ( perlu ada PETUA BACA GERAK dan PETUA BACA TAPAK. Yang ini kenalah mengadap Guru ).

Perkongsian ambo kali ini sebenarnya untuk memberi ingatan agar setiap perbuatan kita perlulah FAHAM MATLAMAT dan bukan sekadar buat IKUT-IKUTAN. Jurulatih patut peka dan memberi perhatian yang sewajarnya kerana berdasarkan pemerhatian ambo, terlalu banyak kesilapan yang dibuat oleh anak-anak Gayong sewaktu melaksanakan ELAKAN serangan Kaki. Perkukuhkan yang ASAS terlebih dahulu sebelum ghairah untuk belajar Seni yang tinggi-tinggi. Semoga memberi manfaat buat semua.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...