Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Thursday, July 7, 2011

AMALAN PENGUNCI DIRI

Salamun Alaik,


1. Sebut KAF dan lipat jari kelinking KANAN.
2. Sebut HAA dan lipat jari manis KANAN.
3. Sebut YAA dan lipat jari tengah KANAN.
4. Sebut 'AIN dan lipat jari telunjuk KANAN.
5. Sebut SOD dan lipat jari ibu KANAN.

Sambil GENGGAM TANGAN KANAN, niat dihati " Terbelalah Aku"


1. Sebut HAA dan lipat jari kelinking KIRI.
2. Sebut MIM dan lipat jari manis KIRI.
3. Sebut 'AIN dan lipat jari tengah KIRI.
4. Sebut SIN dan lipat jari telunjuk KIRI.
5. Sebut KOF dan lipat jari ibu KIRI.

Sambil GENGGAM TANGAN KIRI, niat dihati " Terpeliharalah Aku"

Dalam keadaan kedua2 Tangan Menggenggam, BACA AYAT di bawah;

"Wa Kul Jaaa Alhaqqu Wa za Haqal bathila Innal Baathila Kaa Na Zahuuqoo" baca 4 kali hembus ke depan, kanan, kiri, belakang. Jalan 7 langkah dan lepaskan GENGGAMAN TANGAN.

Wallahua'lam

54 comments:

  1. Sebagai pendinding diri daripada ancaman serangan fizikal dan spiritual. Salah satu kaedah bukan satu-satunya kaedah. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  2. pernahkah rasulullah buat amalan ni??????? tak sesat ke????

    ReplyDelete
  3. Salam.....

    Saya xberminat nak berkongi pandangan dengan golongan yang terlalu JUMUD dalam hal agama. Adakah segala yg tidak dibuat oleh BAGINDA SAW akan dikra sesat dan bidaah? Kalau begitu seeloknya sedara xpayah main Internet sbb Rasululullah SAW dulu pun xpernah buat. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  4. sedara azizan...selain dari ayat pengunci ni ada lg tak ayat lain utk bwt kita lebih berani

    ReplyDelete
  5. Syarief HidayatullahNovember 18, 2011 at 12:58 AM

    Assalamualaikum...

    Saya ingin tahu adakah amalan perlu diberi keizinan oleh guru?..dan apa pantang ayat pengunci ni?..terima kasih

    ReplyDelete
  6. Wslm, semua amalan yang melibatkan kebatinan seeloknya di"akad" oleh guru supaya kesinambungan talian ILMU itu berterusan sehingga kepada Guru Asal. Tiada pantang, cuma kalau buat utk kebaikan dpt pahala kalau sebaliknya dapat dosa dan murka Allah SWT. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  7. mohon ijazahnya tuan...al fatihah buat tuan..amin

    ReplyDelete
  8. a'salam,tuan azizan,boleh trangkan dengan lebih mndalam tntang amalan pengunci diri,klau bleh,tuan trangkan dri akar hngga ke pucuknya...trima kaseh...

    ReplyDelete
  9. SAYA TIYAS HENDERA IRAWAN BIN ABD RAHMAN

    mohon ijazah tuk mengamalkannya alfatihan buat tuan

    ReplyDelete
  10. Salam, mohon d ijazah umumkan ilmu yg tuan terangkan di atas tujuan kebaikan dan jalan yg lurus
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Saya Ijazahkan dengan Berkat Syafaat Baginda Rasulullah SAW dengan Izin Amal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya terima ijazahnya kerana allah swt... amin yaa robana aalamin..

      Delete
  12. salam cikgu...saya nk b'mohon kpada ckgu supya mnghijazahkan kpda saya ilmu ni cikgu..boleh x..

    saya MUHAMMAD DARWISY BIN AZMI...tolong ijazahkan yaa cikgu

    ReplyDelete
  13. tuan guru silat gayong malaysia kaa..?
    saya pernah mandi tapak..dn belajar asas di gelanggang pak kob..gelanggang bukit mertajam,kotapermai....cikgu knal pak kob x cikgu....maaf yaa..saya hnya bertanya

    ReplyDelete
  14. SMUHAMMAD DARWISY BIN AZMI: Saya Ijazahkan dengan Berkat Syafaat Baginda Rasulullah SAW dengan Izin Amal.

    ReplyDelete
  15. Kenal dengan Pak Akob (Dato')..... https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1578746592610&set=a.1278569448369.2042656.1354010239&type=3&theater

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikgu..boleh x saya nk bljaq ayat penggerun..jikalau ayat ini bukan untok anak2 gayong...tp saya ni anak gayong laa cikgu..

      saya harap..cikgu ajarkan saya lahh..tolong yaa cikgu..mntak diri dulu..salam

      Delete
    2. Amalan ini termasuk dlm Amalan2 Gayong. Nak belajar dipersilakan.Tiada masalah dari pihak saya. Yg penting ianya digunakan ke arah kebaikan. Jika tidak, terbatal tauliah amal.

      Delete
  16. Assalamualaikum..Saya Nabil Akram Bin Mohd Khair ingin meminta izin untuk di ijazahkan oleh tuan. AL Fatihah buat tuan.

    ReplyDelete
  17. salam..cikgu..bukak gelanggang di klantan nohh..kalau cikgu bukak dekat sni.(tempat saya)...setiap hari saya p..hehe..

    skrg saya belajar silat mat kilau..tp silat nih..takde nama,takde bathin..hnya senibeladiri biasa shja..

    ReplyDelete
  18. salam cikgu...saya juga ingin bermohon kepada cikgu supya mnghijazahkan keapda saya ilmu ni cikgu..
    ini juga akan jadi pendinding diri saya daripada ancaman serangan fizikal dan spiritual dengan sifat2 orang dengki masa kini.
    Wallahua'lam.

    Nama saya MOHAMMAD ZAKWAN BIN YAHAYA...tolong ijazahkan yaa cikgu.
    salam.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum cikgu..sy ingin memohon izin utk di ijazahkan ilmu ini kepada sy, Mohamad Syarief Hidayatullah Bin Ahmadi..al-fatihah buat tuan..

    ReplyDelete
  20. Nabil Akram bin Mohd Khair: Saya Ijazahkan dengan Berkat Syafaat Baginda Rasulullah SAW dengan Izin Amal.

    MOHAMMAD ZAKWAN BIN YAHAYA:Saya Ijazahkan dengan Berkat Syafaat Baginda Rasulullah SAW dengan Izin Amal.

    Mohamad Syarief Hidayatullah Bin Ahmadi:Saya Ijazahkan dengan Berkat Syafaat Baginda Rasulullah SAW dengan Izin Amal.

    ReplyDelete
  21. dalam kitab musyahadah pemberian guru saya ada disertakan amalan ni...
    nama guru sy tn.Hj Khalid bin bidin... banyak amalan2 tuan dlm blok ni kebanyakannya hampir sama dengan kitab musyahadah rujukan sy tu..
    mungkin guru kita sama sanadnya... wallahu a'lam...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum cikgu .... sy muhammad yasin bin abdullah mohon ijazah utk amal....terima kasih byk2 cikgu...al fatihah buat cikgu...

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum tuan... saya mohon ijazah untuk mengamalkannya ,terima kasih tuan...... al fatihah buat tuan

    ReplyDelete
  24. MUHAMMAD YASIN BIN ABDULLAH: Saya Ijazahkan dengan Berkat Syafaat Baginda Rasulullah SAW dengan Izin Amal.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum Warahmatullah..Saya Helmie Bin Otah ingin meminta izin untuk di ijazahkan oleh tuan. AL Fatihah buat tuan.

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum w.b.t..Saya Hasan Imran Bin Mahadi ingin meminta izin untuk di ijazahkan oleh tuan. AL Fatihah buat tuan.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum..Saya Amirul Nizam Bin Norizan ingin meminta izin untuk di ijazahkan oleh tuan. AL Fatihah buat tuan.

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikmu..saya Muhammad Amirul Ikhwan Bin Zainal Amri memohon izin untuk diijazahkan oleh Tuan.Al Fatihah buat Tuan.

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Salam, mohon d ijazah umumkan ilmu yg tuan terangkan di atas tujuan kebaikan dan jalan yg lurus. akan membawa kepada arah kebaikan dan hendak bertanya tidak salahkan tiada guru untuk belajarinya?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  31. klau nk bertempur bleh ke guna ayat ni ?

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum..sy abdul hadi bin ahmad memohon di ijazahkan ilmu tersebut untuk tujuan kebaikan. al fatihah kpd tuan. terima kasih.

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum saudara Azizan,
    Saya asal dari singapura, dan berniat untuk mengamalkan amalan ayat tersebut. Untuk mempertingkatkan amalan saya. Saya ada sesuatu yg nak dibicarakan. Ini email saya haidar.wahyu@gmail.com.

    Salam

    ReplyDelete
  34. saye dari indonesia
    saye minta ijazahnye cikgu?

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum.. cikgu sye mohd hilmi fairuz b mohamad...mmohon pijazahan dri cikgu...al fatihah utk cikgu....

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum, memohon ijazah dri cikgu..al fatihah utk cikgu

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum, Tuan Guru. Saya Mohd Hafandee bin Ramli, Gayong Kuala Lumpur.. mohon pengijazahan untuk amalan tersebut. Al-Fatihah buat Tuan Guru.

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum..saya mohd khalid bin che rose mohon diijazahkan amalan..

    ReplyDelete
  39. Saya mohon di ijazah kan kpd saya...
    Muhammad rizuan bin mohammad yatim...

    ReplyDelete
  40. Saya muhammad rizuan bin mohammad yatim....
    Ibu rosnah binti saidin...
    Mohon ijazah ya tuan...

    ReplyDelete
  41. assalam , cikgu azizan saya mohon cikgu tolong ijazahkan kepada saya
    Aliff ezran bin Lokman
    ibu saya Azlina binti Haji Hashim
    semoga apa yang cikgu kongsikan dapat keberkatan dan kemuliaan disisi Allah.

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum tuan.Saya ingin bertanya tentang perkara ini.Ayah saya pernah mengajar saya tentang perkara ini tetapi lain sedikit "Bermula dgn Bismillahi tawakkaltu Allallahi wala hawla wala kuwwata illah billahil 'aliyyul adzim.Slepes itu KAF HA YA 'AIN SIN KOF Sodaqallahul 'adzim" dan tiada penggunaan jari atau sebagainya.Ini amalan ayah saya setelah kian lama baru saya pelajarinya..Adakah ia betul dari sudut pandangan tuan?Minta penjelasan juga..Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amalan dah benar cuma Kaedah shj yg berbeza

      Delete
    2. Amalan dah benar cuma Kaedah shj yg berbeza

      Delete
    3. Juga tuan.Saya ingin bertanya.Apakah itu bermaksud "mohon ijazah"?Adakah ia sebagai menerima ilmu yangtuan berikan dgn berkat?

      Delete
  43. Ijazah Izin Amal berbeza dgn Ijazah Penuh.Ijazah Izin Amal tertakluk kpd keizinan utk beramal utk Diri Sendiri shj.

    ReplyDelete
  44. Ijazah Izin Amal berbeza dgn Ijazah Penuh.Ijazah Izin Amal tertakluk kpd keizinan utk beramal utk Diri Sendiri shj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih banyak tuan Azizan..Moga tuan dilimpahi rahmat kerana menerangkan perkara yang bermanfaat yang saya tidak ketahui.. :)

      Delete
  45. cikgu bolehkah ijazahkan kpd saya amalan pengunci diri ini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...