Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Sunday, September 18, 2011

SILAT & ADRENALIN

Salamun Alaik,
Perkara yang paling sukar untuk seorang GURU mengajar anak-anak didiknya adalah untuk menghilangkan perasaan ;
1. Takut pada musuh.
2. Takut pada sakit/mati.

Hal yang sebegini mampu mengakibatkan seluruh tubuh menggeletar tanpa kawalan dan melemahkan seluruh otot-otot dan sendi akibat rembesan HORMON ADRENALIN oleh Kelenjar Adrenal.

Bagaimana kaedah untuk mengatasinya? memanipulasikan kesan Hormon Adrenalin supaya ianya dapat digunakan sebagai perangsang untuk memaksimumkan kekuatan dan sebagainya yang berbentuk positif.

*bersambung


Wallahua'lam

2 comments:

  1. Salam semua,

    Esok (19/9/2011), saya akan bertolak ke Kuching utk bertugas sbg juri hakim bg Kejohanan Silat Sekolah-sekolah Kebangsaan selama 5 hari. Oleh yg demikian, artikel ini insyaAllah akan dibincangkan selepas balik dari bertugas di Kuching nanti. Wassalam.

    ReplyDelete
  2. saya jujur selalu mengalami benda ni.tapi pada saya ada dua benda yang boleh atasi perasaan takut.tapi ni cuma pendapat peribadi je.pertama apabila kita ada ilmu dan dalaman yang kuat.sebab bila kita tahu cara untuk mempertahankan diri(lebih2 lagi apabila situasi dijalanan) maka kita secara tak lansung akan timbul keyakinan dan kepercayaan diri sendiri serta sudah bersedia.tapi ilmu saja tak cukup. pengamal bela diri yang hebat adalah yang selalu mengamalkan apa yang dipelajari.yang konsisten berlatih.

    yang kedua ni yang paling penting dan yang paling ampuh untuk menghilangkan rasa takut.ilmu dan keyakinan TAUHID yang sangat tinggi dan mendalam.tapi tak semua orang ada benda ni.yang paling tinggi adalah nabi dan para sahabat.mereka cuma takut ALLAH sahaja.selain itu, (musuh, kelaparan, kesusahan,dll) mereka tak risau lansung.saya rasa tahap yang sebegini mungkin sekarang ada pada ulama2 besar dan golongan2 alim dan ahli ibadah saja kot.sebab makin lama orang islam makin banyak yang lemah iman.syaitan pun ambil peluang meniupkan bisikan ketakutan2 kepada selain ALLAH.sebab tu akhir zaman makin caca marba sebab banyak penakut.takut selain kepada ALLAH.semoga kita semua dijauhkan dari sifat penakut.amin

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...