Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Tuesday, September 13, 2011

SENI KUNCIAN SENDI

Salamun Alaik,
ALMARHUM MAHAGURU menunjukkan KAEDAH KUNCIAN SENDI kepada Michael Belzer

 Sasaran pergelangan tangan
 Sasaran pergelangan tangan dan sendi siku
 Sekapur Sireh (pulas secara bertentangan)
 Sasaran pergelangan tangan dan sendi bahu
 Sasaran pergelangan tangan dan sendi bahu

Seni Kuncian Sendi bermaksud suatu ilmu yang berkaitan perlakuan memanipulasi sendi-sendi lawan dalam usaha menyekat serangan, menyalahkan sendi atau mematahkannya. Sendi-sendi utama yang terlibat seperti;

1. pergelangan tangan,
2. siku,
3. bahu,
4. jari,
5. pergelangan kaki,
6. lutut dan
7. tengkok. 

Kaedah asasnya adalah memulas sendi-sendi  yang dinyatakan di atas sehingga mencapai tahap maksimum  pergerakkannya. Ianya perlu dilaksanakan dengan pantas (secara mengejut) dan dengan daya yang kuat.  Perbuatan yang tepat mampu memberikan kecederaan serius kepada otot, tendon dan ligamen. Di samping itu juga, pesilat mampu untuk menyalahkan sendi (dislocate), mematahkan tulang (bone fracture) atau membunuh lawan (sasaran pada tulang atlas dan paksi).

Seni Kuncian Sendi ini boleh dilaksanakan dengan memanipulasi salah satu sendi atau gabungan sendi-sendi yang berkaitan. Sekapur Sireh merupakan panggilan bagi teknik menyalahkan sendi secara gabungan dalam arah yang bertentangan.
Sasaran sendi jari

Seni Kuncian Sendi khusus diajar bagi memantapkan lagi Teknik Kuncian dan Teknik Bergelut. Aplikasinya pula banyak diajar dalam beladiri wanita terutamanya teknik melepaskan diri dari genggaman, cekikan dan pelukan. Seseorang yang mahir dengan Seni Kuncian Sendi mampu mengawal pergerakan musuh (memberhenti pergerakan, menjatuhkan dan memusnahkan)  hanya menggunakan sedikit pergerakan dengan tenaga yang paling minimum.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...