Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Monday, December 26, 2011

KAEDAH MENGENAL BESI HIDUP

Salamun Alaik,

Bagi para Pendekar Melayu, memiliki senjata yang tajam dan berbisa sahaja belum lagi memenuhi syarat bagi senjata tersebut digelar Senjata Perang dan dibawa bertarung. Besinya perlu "HIDUP" dan mestilah serasi dengan diri pemakai. 

Kenapa perlukan "BESI HIDUP"?
Takrifan Besi Hidup adalah merujuk kepada besi yang mempunyai nilai getaran yang tinggi dan berupaya merangsang si pemakai dalam berpencak. Semakin "hidup" besi tersebut maka semakin hebat gerak tari dan gerak pencaknya. Namun, gerak hidup sesuatu senjata itu haruslah dikemudi oleh si-pemakai yang mempunyai ilmu untuk berinteraksi dengan senjata tersebut dan berkemahiran dalam berpencak secara fizikalnya.

Bagaimana Kaedah untuk mengenal "Besi Hidup"?
Sebenarnya, terlalu banyak ilmu dan kaedah untuk mengenal besi hidup ini. Setiap guru ada kaedah nya yang tersendiri mengikut keilmuan yang mereka pelajari. Di sini, saya tertarik untuk berkongsi salah satu kaedahnya   yang dipanggil GERAK RASA. Jika gerak senjata itu laju maka ianya dikatakan hidup berbanding yang perlahan atau langsung tidak bergerak. Selain itu, melalui kaedah ini juga, kita mampu mengenal sifat senjata tersebut, adakah ianya sesuai untuk dibawa bertempur ataupun tidak.Tertib kaedah nya seperti berikut;

Pemakai berdiri tegak dengan Keris terhunus dihadapan.
1. Berwudhuk.
2. Beristighfar.
3. Syahadah
4. Takbir
5. Susun Nafas (Nafas Gayong) - membangkit getaran diri supaya mampu berinteraksi dengan getaran besi.
6. Membaca Isim Besi/ Ayat Besi
7. Zikir Qolbu Alam ( sepanjang proses scanning )
video
Ust Nik Iznan sedang menguji besi sebilah keris
Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat buat semua. Pada diri penulis, bukanlah niat dihati untuk membongkar Rahsia Kependekaran dan membangga diri di atas sekelumit ilmu yang Allah SWT kurniakan. Sesungguhnya Ilmu Kependekaran Melayu amatlah luas sekali. Cari dan galilah........ Pada saat kita telah mengetahui sebab musabab pada setiap keraguan,maka pada saat itu hilanglah segala kehairanan.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...