Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Friday, June 22, 2018

MAJLIS PELANGI HITAM

Salamun Alaik;

Majlis Pelangi Hitam Ayahanda Hj Amin Hamzah ditubuhkan pada Disember 2017 sebagai satu inisiatif Barisan Jurulatih Ayahanda yang diketuai oleh penulis sendiri agar ada satu badan formal yang bertanggungjawab menjaga Khazanah ILMU SILAT SENI GAYONG melalui legasi Ayahanda Hj Amin Hamzah. Seperti yang telah maklum, Ayahanda Hj Amin merupakan Apit Jinjang Almarhum Mahaguru dan Gurulatih yang ditauliah sendiri oleh Almarhum Mahaguru sebagai PANGLIMA SINGA MALAYA yang mana bertindak selaku Ketua Gurulatih Kebangsaan di zaman tersebut. Secara tidak langsung, Ayahanda Hj Amin Hamzah antara Gurulatih yang banyak menyimpan Khazanah Ilmu secara langsung dari Almarhum Mahaguru sehingga akhir hayatnya. Majlis ini dipimpin oleh kesemua Murid Ayahanda yang menyandang Sandang Kegurulatihan Panglima Singa Malaya dan Panglima Pelangi Hitam seramai 5 orang dan dibantu oleh Panglima Chula Hitam, Panglima Geliga Sakti dan Panglima Amanah Sakti yang dipilih oleh Ahli Majlis. Selain itu, Objektif penubuhan Majlis Pelangi Hitam ini bertujuan;

1. Mengumpul, menyelaras dan menyusun atur setiap pelajaran yang pernah diperturunkan oleh Ayahanda Cg Hj Amin Hamzah.
2. Memastikan pelajaran yang dikumpul ini diserap dalam SISTEM PELAJARAN bagi pengisian Awan Putih sehingga Harimau Pelangi Chula Sakti.
3. Mengawal ketulenan dan originaliti pelajaran Silat Seni Gayong.
4. Membantu memberi khidmat nasihat jika diperlukan dan menegur gurulatih-gurulatih yang menyeleweng dari mengikut garis panduan yang ditetapkan.
5. Memastikan Gurulatih-gurulatih diisi dengan pelajaran yang cukup mengikut sistem pelajaran dan sentiasa bersedia dari aspek fizikal dan rohani.
6. Menetapkan syarat-syarat tertentu untuk kenaikan Pelangi Hitam HPCS agar memastikan Kualiti setiap pemegang HPCS sentiasa terjamin dan berdaya saing mengikut peredaran zaman.

Wallahua'lam.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...