Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Tuesday, January 15, 2019

GURU TUA, GURU LAMA DAN MURID LAMA

Salamun Alaik,


Post pertama bagi tahun 2019. Ambo InsyaALLAH, tahun ini akan lebih aktif menulis blog seperti 8-9 tahun sebelum ini. Kali ini ambo nak utarakan isu yang bagi ambo ramai anak-anak Gayong keliru iaitu panggilan atau gelaran kepada orang-orang lama dalam Gayong ini. Biasanya, generasi muda kini sukar nak membezakan antara Guru Tua , Guru Lama ataupun Murid Lama. Jumpa jer orang lama, terus sahaja dilabel Guru Tua. Sebenarnya ianya tidaklah tepat kerana gelaran GURU TUA itu sesuatu gelaran yang cukup tinggi bagi seseorang yang diiktiraf selaku GURULATIH KANAN ALMARHUM MAHAGURU YANG MEMPUNYAI KEILMUAN YANG TINGGI DAN DIPERCAYAI LAGI AMANAH. Bukan sekadar pernah belajar dengan ADMAR ataupun sekadar jurulatih biasa di zaman hayat ADMAR. Ia juga bukan merujuk kepada berapa lama sudah berGayong ataupun berapa tua umurnya sekarang. 

Gelaran Guru Tua ini diwujudkan sebagai Guru Rujukan bagi menggantikan Almarhum Mahaguru yang sudah berpendah alam. Maka, jika seseorang itu tidak termasuk dalam definisi selaku Guru Tua, jika mereka pernah menjadi jurulatih di zaman ADMAR bolehlah kita gelar mereka sebagai GURU LAMA @ Senior atau dengan panggilan trend terkini sebagai OTAI GAYONG. Jika pernah belajar dengan ADMAR tetapi tidak pernah ditauliah sebagai Jurulatih maka panggillah mereka dengan MURID LAMA @ Murid Tua. 

Kenapa perlu labelkan mereka? Bagi ambo ianya cukup penting kerana faktor ini dapat mengekal originaliti Keilmuan Gayong itu sendiri. Rujukan Utama adalah melalui Guru Tua dan yang selainnya bolehlah sekadar diambil cerita pengalaman mereka dan Ilmu mereka sebagai penambahan jika perlu. Namun begitu, selaku anak Gayong generasi muda, hormatilah mereka yang lebih tua dan senior. Pengelasan ini hanya sebagai panduan dalam kita mengenal kepada siapa yang patut dibuat Rujukan Utama dan memastikan Ketulenan  Ilmu yang dipelajari.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...