Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Wednesday, September 2, 2009

MENGAPA PENGAMAL SENI BELADIRI SERING TUMPAS DALAM PERTEMPURAN DI JALANAN?


Salam semua,



Seringkali kita mendengar di media – media cetak mahupun elektronik, pengamal – pengamal seni beladiri yang ada di antara mereka bergelar pengasas, mahaguru, guru utama dan jurulatih turut dicederakan oleh sekumpulan penjenayah di jalanan. Tidak ketinggalan juga, juara – juara di pertandingan peringkat negeri, kebangsaan dan juga antarabangsa juga mengalami nasib yang sama. Tidak mampu mengekalkan kehebatan di jalanan sepertimana di gelanggang – gelanggang beladiri mereka.


Apabila darah merah terpancut dan mengalir deras dari kepala yang dihentak kuat, mereka terus panik dan tidak tahu apa yang perlu mereka buat, seolah – olah mereka seperti tidak pernah mempelajari sebarang ilmu seni beladiri!Kenapa fenomena seperti ini boleh terjadi? Sedangkan mereka ini mungkin telah bertahun – tahun mengabdikan diri dalam dunia beladiri.


Inilah hakikatnya, kebanyakan mereka tertipu dengan persekitaran mereka sendiri. Hanya berlatih berlawan dan beladiri dalam situasi persekitaran yang terkawal. Bergantung penuh kepada teori – teori yang usang dan menghafal contoh – contoh pertempuran yang kebanyakannya tidak realistik dalam pertempuran sebenar!


Akibatnya, minda mereka terkongkong dan sempit untuk mentafsirkan suatu gambaran situasi pergaduhan yang sebenar yang mana pergaduhan jalanan yang tiada undang-undang, tiada kawalan dan tiada belas kasihan. Segalanya boleh berlaku.....dan anda perlu bersedia untuk menghadapinya. Bukan semata – mata dengan sifat keberanian tetapi persediaan mental dan teknik – teknik yang mudah, efektif dan realistik.


Persoalannya, apakah tindakan yang perlu kita ambil bagi mengatasi permasalahan ini?




Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...