Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Wednesday, September 2, 2009

SENI BELADIRI DARI SUDUT KEPENTINGAN DAN KEPERLUAN MASYARAKAT MASA KINI

Salam semua,

Bayangkan anda berada dalam keadaan yang sangat genting yang mana ketika itu anda seorang diri berhadapan dengan sekumpulan penjenayah/penjahat yang ingin mengugut atau membinasakan anda. Pada saat itu, anda sepatutnya dapat mengenalpasti dan memilih suatu tindakan yang paling tepat bagi mengatasi atau melemahkan mereka. Jika tidak, pastinya sesuatu yang buruk akan menimpa anda!

Keadaan ini sebenarnya berlaku kepada semua golongan masyarakat pada setiap hari, setiap masa dan ketika. Tanpa ada tanda – tanda amaran dan tanpa ada alasan yang munasabah, penjenayah, perompak, pencuri, peragut, samseng jalanan, perogol dan sebagainya tiba – tiba sahaja datang ke arah anda dari pelbagai arah dan keadaan, yang akan menyentuh, memukul, menolak, mencederakan anda dan pada saat itu anda telah diseret ke lembah keganasan dan penganiyaan malah lebih teruk lagi….pembunuhan!!!

Kebanyakan mangsa yang pernah mengalami keadaan ini menyedari akan 2 perkara iaitu;
i. Mereka tidak mengetahui apa yang menghentak/memukul mereka sehingga keadaan sudah terlewat untuk bertindak dan…
ii. Mereka tidak mengetahui bagaimana untuk bertindak balas dan mempertahan diri mereka dalam situasi yang terdesak dan spontan.

Amatlah beruntung sekiranya anda hanya dicederakan dan dibiarkan keseorangan di jalanan dengan duit dan barangan berharga anda dibawa pergi daripada anda terus dibelasah oleh penyerang anda sehingga maut datang mengundang!

Ramai di kalangan kita hanya setakat mendengar cerita – cerita sebegini setiap hari di suratkhabar, radio dan televisyen. Mereka kemudiannya melahirkan rasa simpati kepada mangsa dan mengutuk sekeras - kerasnya dengan tindakan penjenayah tersebut. Tetapi mereka ini telah membuat suatu kesilapan besar iaitu menganggap perkara seumpama ini hanya berlaku kepada orang lain tanpa memikirkan mereka juga mungkin boleh terjebak! Pastinya perkataan menyesal yang akan lahir dari bibir mereka pada saat itu namun segalanya sudah tidak bermakna lagi. Bagaimana dengan anda?

Tidaklah rugi jika anda mempelajari ilmu seni beladiri tetapi anda tidak pernah menggunakannya daripada anda tidak pernah mempelajari ilmu seni beladiri tetapi anda amat memerlukannya pada ketika itu. Positifkanlah fikiran anda, mempelajari ilmu seni beladiri bukan bermakna anda diajar untuk menjadi kaki gaduh dan menjadi ganas. Segalanya bergantung kepada pengamal itu sendiri.

Menerusi pembelajaran seni beladiri yang teratur dan sistematik, anda akan mendapat pelbagai manfaat lain selain dari ilmu mempertahan diri. Anda akan menyedari diri anda semakin berkeyakinan, terdidik disiplin diri yang tinggi, bertambah kuat secara fizikal, meningkatkan kecergasan dan dapat menjaga kesihatan. Syarat utamanya anda melazimkan latihan anda secara konsisten. Latihanlah yang menjadikan segalanya sempurna dan mencapai matlamat yang diinginkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...