Pejuang Warisan Seni Beladiri Melayu

SELAMAT DATANG KE BLOG GELANGGANG PERSANTA NALA

Tuesday, September 8, 2009

SENI KAKI#5

CARA MENGATASI KELEMAHAN KAKI


Bagi mengatasi kelemahan yang ada pada kaki, kita perlu mempertingkatkan latihan agar otot – otot kaki yang terbina menjadi kuat dan kenyal. Keadaan ini membolehkan otot –otot kaki dapat melawan rintangan beban dan daya graviti bumi dengan mudah seterusnya menghasilkan suatu pecutan yang tinggi. Dengan memiliki pecutan yang tinggi dengan jisim yang besar, tendangan kita akan menghasilkan suatu daya yang amat besar dan cukup untuk memusnahkan pihak lawan. Prinsip ini saya rujuk berdasarkan kepada Hukum Newton ke-2 iaitu;

Bagi mengatasi masalah kestabilan pula, anda perlulah mengetahui di mana titik kestabilan pada tubuh kita dan cara untuk mengimbanginya apabila kita melaksanakan sesuatu pergerakan. Titik kestabilan berada di kawasan pusat kita. Apabila kita melepaskan sesuatu tendangan ke hadapan, badan kita perlulah bergerak secara berlawanan, maksudnya anda gerakkan tubuh anda ke belakang.


Selain itu, kedua tangan anda juga memainkan peranan penting dalam mengawal keseimbangan tubuh yang mana apabila anda menendang menggunakan kaki kanan, tangan kanan juga akan bergerak ke hadapan dan tangan kiri digerakkan ke belakang.


Sekiranya tendangan anda berjaya ditangkap oleh pihak lawan, dengan pantas anda perlulah memegang atau memeluk tubuh pihak lawan bagi mendapatkan sokongan dan mengelak daripada dijatuhkan. Pada saat ini, anda perlu bijak mengambil kesempatan dengan melepaskan serangan – serangan yang boleh melemahkan pihak lawan atau anda memusingkan badan pihak lawan supaya pusat kestabilannya diubah dan menjadikan tidak stabil serta hilang kawalan. Pihak lawan akan jatuh disusuli anda yang akan menghempap tubuhnya.



Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...